Magic – 10th Edition Core set
2
10 -30 minuter

Intryck: 8     Innehåll: 5   13

Man får verkligen ge Wizards of the Coast en eloge för sitt sluga sätt att tjäna pengar på den spelande ungdomen. I de Core Set jag lade vantarna på ingår 40 kort i varje lek. Det är “Evincar’s Tyranny” - svart, “Kamahl’s Temper” - röd, “Arcanis’s Guile” - blå, “Molimo’s Might” - grön och “Cho-Manno’s Resolve” - vit. Det skall sägas att det här är nybörjarlekar, men jag tycker ändå att det är lite fult att inte fylla en hel lek, dvs 60 kort, för de som vill lära sig spela. Man får med två rare-kort i varje lek, men det betyder att allt man behöver göra för att få just de två rare-korten är att gå att köpa temaleken. Smart WotC, men inte så kul för spelarna kanske.

En inte så trevlig upptäckt var att förpackningarna saknar regler. Visst finns det taktiktips, men man måste alltså gå online för att lära sig spela spelet! Och detta i lekar avsedda för nybörjare? Snacka om att driva trafik till websidan! Förvisso står det på baksidan att regler inte ingår, men vem gör ett spel där regler inte ingår i spelet? Förutom WotC då. I och för sig kan man förstå dem till viss del. Spelare som köper lekar är ofta redan rätt erfarna och att få alla små regelhäften med på köpet kan driva vem som helst till vansinne. Men som lekarna ser ut och med den information som finns med kan man inte lära sig spela. Dåligt!
En kul sak är att i varje temalek medföljer ett Pro Tour Player card. Nu är inte jag en Magic-fanatiker, så det gav mig ett litet fniss när jag såg dem. Men jag förstår meningen med dem, och grabbarna (för det är mest grabbar – och det visste ni att jag skulle skriva) är enligt statistiken på kortets baksida rätt så skickliga. Kul för dem, men varför känns det som ännu ett sätt för WotC att skapa hype på?
Temalekarna består som tidigare nämnts av 40 kort. Varje lek har 17 landskort, undantaget den gröna leken Molimo’s Might som har 16, därefter skiljer de sig lite åt beroende på vilken färg man spelar.
Det finns en svart lek Evincar’s Tyranny, som mest går ut på att plåga sina motståndare, så den lär gå hem bland de mer sadistiska spelarna. Leken består till största delen av kort som förstör motståndarens va-relser och tvingar honom eller henne att slänga kort som han eller hon håller i handen. Och en jämlans massa träsk! Det är träsk högt som lågt, vilket i och för sig är förståeligt eftersom det är den typen av land man måste ha som svart spelare. I den svarta leken finns 13 creatures av det odöda slaget. Resten består av besvärjelser, artefakter, en instant och en enchantment.
Den röda leken heter Kamahl’s Temper och om korten är något att gå efter så är det humöret både eldigt och kaotiskt. Framförallt argt! Det är många hyfsat billiga spells och allt går ut på att stampa, förstöra och vara arg! Det här är definitivt en lek för en ilsken spelare som tycker om att kasta eld omkring sig. Precis som i den svarta leken finns det en hel hög landskort. Men i det här fallet är det berg. Lugna berg. Man hade förväntat sig fler vulkaner! Det här är en snabb lek. Gör skada fort och vinn fort, innan någon annan hunnit tänka allt för mycket. I Kamahl’s Temper finns utöver alla berg 13 varelser samt 10 övriga kort som består av besvärjelser, instants och artefakter.
Arcanis’s Guile heter den blå leken och det är den lek som har minst antal varelser. Som blå spelare bidar man sin tid och konspirerar i tysthet. Den här leken går mest ut på att dra ut på spelet och att hind-ra de andra spelarna med sina drag. Det är motmagi i stora mått samt besvärjelser som skickar tillbaka andra spelares varelser till deras hand. Den är fokuserad på att ha en stor hand, och många kort att välja bland. Den blå leken är långsam och taktisk, och kräver en hel del finess och tankemöda för att funka. Och – naturligtvis – fler öar än det finns i Stockholms skärgård! Leken består av 10 varelser samt 13 övriga kort, besvärjelser, instants och artefakter.
Den gröna leken heter Molimo’s Might. Precis som med skog och växtlighet kan det ta ett tag innan man lyckas komma så långt att man byggt en bra bas att utgå ifrån. Det är ganska dyra kort att spela, men de har ruskigt bra drag när de väl ligger på bordet. Motståndarna faller som furor och man känner sig rätt nöjd när man lyckats få ut sin Enormous Baloth på bordet och låter den klampa runt. Den gröna leken håller till i skogen. Vilket blir uppenbart så fort man tittar på sina land. Skog. Leken består av 14 creatures och 10 övriga kort, som är en skön blandning av artefakter, besvärjelser, enchantments och instants.
Så kommer vi till min personliga favorit och den lek jag har mest sympati för, Cho-Manno’s Resolve. Den vita leken handlar om att reflektera eller undvika skada, att gå undan istället för att attackera. Har man dessutom Cho-Manno själv på bordet kan man bockera vad som helst. Den här leken handlar till stor del om uthållighet och om att nöta ner motståndaren. Den vita leken har flest varelser, 16 stycken, och de övriga korten består av artefakter, enchantments och instants.
Lekarna överlag känns välbalanserade. De är dessutom tillräckligt lättspelade för att man skall kunna kasta sig in bums (om det inte hade varit för den lilla detaljen med regelboken). De är väl anpassade till spelarnas eget temperament och har fem distinkt olika spelstilar att bjuda på. Jag tycker om tänket, och håller hårt i min vita lek.
Som vanligt när det gäller WotC och Magic i synnerhet är det vackra kort att titta på, och jag blev särskilt glad över ett par kort med konstnären Jon J Muth, som råkar vara en favorit.
Temalekarna är en god idé, och de känns verkligen skräddarsydda för en viss typ av spelare och spel. Däremot tänker jag inte sätta mig på mitt lokala spelhak och hala fram den här leken utan att bygga ut den. Det är nybörjarlekar, de är lätta att spela, men ger man sig in på dueller med andra magicspelare som är lite erfarna och har byggt sina lekar själva kommer man med största sannolikhet att få spö. Det här är en bra utgångspunkt för en nybörjare, men mer än så är det inte.

Sätt ditt eget betyg på Magic – 10th Edition Core set!

Intryck 3
Innehåll 3