AreaNet
NCSoft
MMORPG
300:-
  Intryck: 9     Innehåll: 7   16

en bra expansion för erfarna spelare
Efter 3 kapitel som har främjat nybörjare kommer äntligen en ”äkta” expansion som är till för dem som är veteraner. Eye of the North (EotN) kräver att du är maxlevel och gärna att du har någon av de lite svårare utrustningsuppsättningarna för att klara av det nya innehållet. Sedan har de också putsat lite på monstrens AI, så nu är det lite svårare att klara av alla strider, vilket jag tycker är till det bättre. Striderna hade en tendens att bli lite enformiga i längden. I denna expansion har de även ändrat fokus från områden att utforska till dungeons. I dessa dungeons möts man inte bara av monster utan även pussel i lysande format. Rent grafikmässigt och buggmässigt har de inte gjort någon större förändring sedan den senaste expansionen, så några småsaker finns kvar att fixa sedan tidigare. I Eye of the North har de lagt väldigt mycket energi på området och bakgrunderna. De har tagit spelarna till norden och där utspelar sig deras första titel. Där får vi träffa Norn, en vikingakryddad ras, en myriad av nya monster, 140+ nya skills, ett 40-tal nya rustningsuppsättningar och 18 nya multilevel dungeons att utforska och lösa. Trots att grafikmotorn är ca 2 år gammal har de lyckats göra kraftiga uppgraderingar som gör att spelkänslan har tagit några kliv upp. Det största klivet i spelkänsla kommer genom den nya musiken. Jeremy Soule (kompositören) har gjort ett mästerverk i och med denna expansion.

Spelkänslan i Guild Wars: Eye of the North är skön och tillräckligt varierande, men i och med att det är en expansion för de som har spelat ett längre tag rekommenderar jag den inte för de som planerar att spela Guild Wars för första gången. Vänd er hellre till något av de tre kapitel som tidigare har släppts. Har ni spelat Guild Wars tidigare är detta dock en varm rekommendation.
Alla som har lämnat kommentarer om denna expansion som jag har läst har varit oerhört positiva, vilket inte är dåligt om man tänker att World of Warcraft fortfarande finns där ute. Jag lämnar själv en ”Fenix rekommenderar” mestadels för grafikuppgraderingarna på området och musiken. På minussidan kommer buggar och dålig AI, vilket faktiskt inte påverkar spelet så mycket. Ett av de största plussen jag har funnit är att det inte är lika linjärt som datorspel har en tendens att bli. Däremot kan man fundera på varför utvecklarna har lagt ner en massa tid på att skriva slumpade uppdrag och placerat ut dem i byar/städer när man redan är maxlevel och xp inte gör någon skillnad för en. Det enda skäl jag kan tänka mig är att man får lite rykte för varje uppdrag, och det behöver man för att få tillgång till vissa rustningar/vapen.
Är Guild Wars värt att byta ut mot WoW? Jag kommer inte att sluta spela WoW bara för att jag spelar detta spel, däremot kommer jag att andvända Guild Wars för att ta pauser från WoW vilket jag anser det duger utmärkt till. Det är lätt att förvirra bort 4 - 5 timmar i Guild Wars, men även att bara spela 30 min. Jämfört med WoW har Guild Wars ett plus där. I och med att Eye of the North har släppts finns det en större anledning att ta dessa pauser. Det är många timmars spelande som har kommit i och med den-na expansion. Detta är den sista titeln innan Guild Wars 2 kommer ut på hyllorna, så Eye of the North är något av en brygga för att ge Guild Wars 2 en bra plattform att starta ifrån.

Text: Johan Hedlund

Sätt ditt eget betyg på Guild Wars: Eye of the North!

Sammanlagt betyg 15