Loki
Cyanide Studio
Rollspel
360:-

Intryck: 7     Innehåll: 6   13

det är loki! som diablo med lite mytologi
Diablo lämnade tydliga fotspår efter sig i datorspelsvärlden, och tur är ju det med tanke på hur många som uppenbarligen ville gå samma väg. Den här gången är det Cyanide som har producerat spelet ”Loki” och mitt slutgiltiga omdöme kan sammanfattas ungefär: ”been there, done that.” Men om det är så att du inte har ett blodsprutande mosar-”RPG” i din spelsamling kan det här ändå höra till de spel du ska skriva upp på önskelistan.

I Loki tar du rollen som en av fyra olika karaktärer från olika mytologiska miljöer. Du kan välja mellan att spela som en grekisk slagskämpe, en egyptisk magiker, en aztekschaman eller avslutningsvis en viking – givetvis en barbar. Bönder och handelsmän bör inte komma nära den här världen. Alla har tragiska bakgrunder och ska ut i stora världen för att kämpa mot såväl historiska som mytologiska varelser och monster, halvgudar och gudar. Det nystan som spelets röda tråd kommer ifrån är den Egyptiska guden Seth, som har bestämt sig för att ta sig tillbaka från de dödas rike och göra världen till en bättre plats att leva på.
Grafiken i spelet är bra, om än lite väl krävande för att kunna spelas högupplöst och med alla effekter, vilket man givetvis vill. Miljöerna i de olika mytologierna är väldigt snygga och de tydliga, och det märks även att mycket jobb har lagts på de viktigare motståndarna. Även ljudet är bra, även om det inte sticker ut.
I spelet färdas man igenom de olika epokerna; du slåss mot vargar i det iskalla norden, mot conquistadorer i Tenochtitlan, är med om Trojanska kriget och bankar en sfinx i Egypten. Men då spelet mest går ut på att gå igenom de olika banorna och slå ihjäl det mesta man möter får man ingen riktig stämning i dessa miljöer. Det blir mer ett frenetiskt klickande på musknapparna för att slå, skjuta och magia sig fram.
Gränssnittet är traditionellt och därmed intuitivt. Du klickar där du vill gå, på dem du vill slå, och på små symboler för det du vill använda. När det är dags att byta utrustning eller öka nivåerna på olika färdigheter är även det tydligt och enkelt administrerat.
Det finns gott om utrustning och vapen i spelet, och färdighetsträdet är komplext och känns genomtänkt. Det finns en del valmöjligheter som lämnar öppet för att skräddarsy karaktären efter eget val, även om karaktärsvalet styr vilka olika möjligheter till utveckling som ges.
Det går att spela på flera olika sätt i Loki. Dels finns äventyret som kan spelas genom att klara av alla banor. Det kan du göra ensam eller i samarbete med upp till sex spelare. Dels kan du spela dueller mot andra, ensamma eller i lag på upp till fyra spelare vardera. Jag har inte haft möjlighet att testa multiplayerfunktionerna, men att samarbeta i spelet låter intressant – som World of Warcraft men med ett riktigt mål…
Sammanfattningsvis är det här ett bra spel för den oförbätterlige Diablo-spelaren. Jag hör inte till dem, och personligen ser jag det inte som ett särskilt kul spel. Bara efter någon timmes spelande började det kännas lite för enformigt, och även om de olika miljöerna var roliga (jag är stor fantast av egyptisk mytologi) så är de kulisser för ett spel som i övrigt inte hade så väldigt mycket att ge mig. Ett extra plus ger jag för conquistadorerna, det var häftigt att som aztekisk magiker möta erövrarna med sina primitiva krutvapen.

Text: Wille Raab

Sätt ditt eget betyg på Loki!

Innehåll 5