Mistwalker
Microsoft
Rollspel
600:-

Intryck: 8     Innehåll: 7   15

Tunn story, men fantastiska miljöer
Vad gör man om man vill slå sig in på den japanska spelmarknaden? ”Jo”, tänker Microsoft, ”man dänger till den med något jävligt japanskt!” Sagt och gjort, här är Blue Dragon, och det är jävligt japanskt.

Spelet är utvecklat av Mistwalker, en studio som består av vad som närmast kan beskrivas som Japans RPG all stars lag. Författare och regissör är ingen mindre än Final Fantasys pappa Hironobu Sakaguchi, för designen står Dragonballs skapare Akira Toriyama och för musiken står Nobuo Uematsu, Final Fantasys kompositör. Sist de här tre männen jobbade ihop skapade de tv-spelshistoria med det hyllade Chrono Trigger, något som Microsoft hoppas att de ska upprepa med Blue Dragon.
Sakaguchi bjuder oss på historien om pojken Shu och hans två vänner. De lever stillsamma liv i en liten by, omgiven av en gulbrun öken. Byn plågas dock en gång om året av ett monster, en märklig landhaj. Varje år kommer den och varje år lämnar den inget annat än död och förstörelse efter sig. Denna terror måste få ett slut och Shu och hans vänner, som fortfarande har ett par år kvar till puberteten, är de enda som har modet och entusiasmen att ta striden. Det visar sig dock snart att land hajen inte alls är ett djur utan en stor robot, en slags öken-ubåt. Dess konstruktör är ingen mindre än den turkosa och rynkiga Nene. En ond uppfinnare som far runt i sitt flygande fort för att terrorisera och skapa kaos. Shu tar sig tillsammans med sina vänner ombord på Nenes skepp där de av en slump finner mystiska ljusklot som ger dem magiska krafter. Med sin nyfunna styrka ska de besegra Nene, vad Shu inte vet är att detta bara är de första stapplande stegen i ett enormt tidskrävande och väldigt linjärt äventyr.
Historien är tyvärr precis så banal som jag beskriver den, det är sällan fängslande eller överraskande. Huvudrollerna är endimensionella och trista. Shu förefaller till exempel vara oförmögen till att visa några andra känslor än ilska och entusiasm. Detta är kanske inte en Sakaguchis mer väl berättade sagor, men det är en glad, pigg och väldigt charmig historia. Det handlar om vänskap, om att växa upp och ta ansvar, att göra det som är gott och rätt och givetvis om att rädda världen.
Blue Dragons styrka ligger inte i berättandet, istället är det Toriyamas märkliga och nyskapande design som får dra det tunga lasset. Allt från Shu och hans vänner till byar, städer och monster har hans säregna och unika stil. Det är aldrig allvar, alltid i pastellfärger och ruggigt fantasifullt. Grafiken är bitvis löjligt snygg och går hand i hand med designen, det är färgglatt utan att det känns glättigt eller plastigt. Blue Dragon visar verkligen upp vad en 360 kan åstadkomma och målar upp vackra om än begränsade banor som bjuder på stor variation. Här märks det att även om Sakaguchi snickrat ihop en oinspirerande historia så har han lagt ned stor omsorg på att ge spelaren spännande miljöer och underliga monster att slåss mot.
Inget rollspel är komplett utan ett stridssystem, Blue Dragon vill vara så japanskt som det går och är således turbaserat. Det innebär att striderna i längden kan bli aningen tjatiga och ta onödigt lång tid. En intressant sak med Blue Dragon är att hjältarna själva låter bli att slåss, istället är det deras skuggor som i formen av olika mytologiska djur får ta och ge smällar. Från Shus fötter sträcker sig en lång blå skugga som tar formen drake, den följer hans rörelser och imiterar hans mimik, fast med aningen mer pondus. Genom att låta draken ta olika former så förbättrar du den inom valfritt område, till exempel helande magi. Systemet är bra, även om det saknar ett riktigt djup, det passar dock utmärkt i Blue Dragon som trots allt vill vara ett hyfsat enkelt och lättillgängligt rollspel.
Blue Dragon är inte ett nytt Chrono Trigger, istället är det ett stabilt urtypiskt japanskt rollspel och det är gott nog. Spelets brister, den oengagerande berättelsen, de platta personporträtten och det sega stridsystemet överskuggas av den charm, spelglädje och lättillgänglighet som Mistwalker fått till. Konstant slås jag av hur läcker design, grafik och musik är, hur snyggt allt smälter ihop och hur mycket energi som lagts ned på att ge spelaren spännande och omväxlande miljöer. Lägg till detta Uematsus stämningsfulla och eleganta soundtrack och japansk powermetal till striderna så har vi en mycket tilltalande helhet.

Text: Nikls Norén

Sätt ditt eget betyg på Blue Dragon!

Intryck 4