Changeling: Autumn Nightmares
Changeling
144
238:-

Intryck: 2     Innehåll: 3   5

Så här lagom till att hösten ankommer har White Wolf släppt den första modulen till Changeling – the Lost. Passande nog är det Autumn Nightmares, en bok som är fullpackad med spännande antagonister att plocka in i sin kampanj och mysa med i mörkret.
Inspirationen sprutar formligen från de tätt packade sidorna. Det är mycket att välja på, både bortbytingar, människor och True Fae. Det jag tycker mest om är den öppna synen på vad True Fae egentligen är. Det innebär att du som spelledare kan ta din vision av Changeling och modifiera den utan att lämnas vind för våg. Idéerna finns nämligen, det är bara inte spikat hur du skall använda dem. Överallt finns det också story hooks som sätter igång tankarna.
Man får mycket och bra information om hur man skapar en trevlig skurk, vare sig det gäller en galen bortbyting, en kallsinnig, nyckfull True Fae eller en Fetch (den avbild som lämnas istället för bortbytingen vid bortförandet), och det finns också en uppsjö med fiender att välja mellan. En del av dem kan kännas lite stereotypa, men det är ändå ett brett och bra utbud som presenteras.
Texterna är välskrivna och lättlästa, och det är en bra stämning boken igenom. Det är precis som med grundboken ett rent nöje att läsa.
Grafiskt är boken tyvärr av sämre kvalitet än grundboken. Det är trots det vackra och stämningsfulla bilder. Det största problemet är att det är ett så förbaskat litet typsnitt, och att de ändrar storlek på det från ett kapitel till ett annat (det blir ännu mindre!). Jag hade gärna sett att man utökade antalet sidor istället för att arbeta så hårt på att ge läsaren huvudvärk. De har också fallit i fällan att lägga bilder bakom texten. Förvisso i gråskala, men med det pyttiga typsnittet blir det jobbigt och svårläst.
Överlag skulle jag vilja påstå att Autumn Nightmares är ett bra och trevligt tillskott till grundboken. Det finns mycket i boken som ger en extra dimension till Changeling, och den mörka sagostämningen förstärks ytterligare genom de personligheter som presenteras.

Sätt ditt eget betyg på Changeling: Autumn Nightmares!

Intryck 9
Innehåll 9,5