Call of Cthulhu: Mansions of Madness
Chaosium
Call of Cthulhu
180
190:-

Intryck: 6     Innehåll: 8   14

Chaosium har funnits med ett bra tag nu och det är glädjande att se att de fortfaran-de får ut kvalitetsprodukter då och då. På senare år har företaget varvat nytryck av gamla Cthulhuklassiker med nyproducerade kampanjböcker. I det här fallet har de verkligen gjort oss en tjänst genom att revidera och släppa äventyrssamlingen Mansions of Madness på nytt.
De sex äventyren i boken är konstruerade för den klassiska eran i Call of Cthulhu, dvs 1920-talet. Alla kretsar kring hus eller platser med fruktansvärda hemligheter. En kort beskrivning kan vara på sin plats: Mr. Corbitt kretsar kring en mycket underlig granne till en av spelarna. Vad är det han släpar in i huset över gatan på nätterna? I The Plantation beger sig spelarna till träskmarkerna i South Carolina för att undersöka underliga försvinnanden. Underbara Crack’d and Crook’d Manse handlar om ett mycket övergivet hus vars tidigare invånare alla mött en för tidig död. Det faller på spelarna att lista ut vad som egentligen ligger bakom hemskheterna. The Sanatorium handlar om ett mentalsjukhus där inte allt står rätt till. Mansion of Madness är fallet om en försvunnen affärsman från Boston och ett…hus. Till sist har vi det nyskrivna The Old Damned House som handlar om en mycket underlig familj och en försvunnen skatt. Layout och typografi är konventionell och lite fantasilös men duger.
Mansions of Madness följer samma stil som de flesta andra nya Call of Cthulhu-böcker både på gott och ont. Illustrationerna är av varierande kvalité men är mestadels bra, kartorna är tydliga och användbara och handoutsen är godkända. Men inget av det här spelar någon större roll för mig, det är texten som är det viktiga och där levererar Chaosium med råge. Alla äventyren är välskrivna och det finns ingen riktigt svag punkt (vilket är en ovanlighet i Cthulhusamlingar). De här äventyren känns på många sätt mer som den skräck som Lovecraft skrev om än de episka mastodontkampanjer som det finns så gott om till Call of Cthulhu. Det här är helt enkelt en ytterst spelbar samling rysliga scenarion och rekommenderas varmt.

Sätt ditt eget betyg på Call of Cthulhu: Mansions of Madness!

Intryck 6,5
Innehåll 7,5