Terone
Kaleidoskop
Terone
134
180:-

Intryck: 5     Innehåll: 7   12

Terone är det andra rollspelet från förlaget Kaleidoskop, men Terone visar redan i förordet att det är ett annorlunda spel. Terone är ett fantasyrollspel såtillvida att spelet utspelar sig i en värld som endast nyligen kommit in i de första stadierna av industrialisering. Dock lyckas Terone utmärka sig bland andra svenska fantasyrollspel med sin unika spelvärld och regelsystem. Boken är stramt designad och upplagd i flera kapitel. Texten är genomgående välskriven och mycket beskrivande.

Det som gör Terone unikt i den svenska spelfloran är spelvärlden. Terone är en korsning mellan efter-katastrofen, steampunk, pulp-äventyr och drömsk sagovärld. Allt från artificiella varelser som skapats i laboratorium till älvor från sagans land kan återfinnas här. En gång betvingade man till och med rymdfärder, och då var Terone centrum för ett rymdimperium. I ”nutiden” har dock det mesta gått förlorat genom en mängd krig och en stor katastrof, och endast nyligen har nya framsteg börjat göras för att dra Terone ut ur stagnationen. Även socialt har det gamla adelsstyrda samhället börjat moderniseras i och med industrialisering och nytänkande. Ännu finns mycket av det gamla kvar, men det finns samtidigt mycket för spelpersonerna att göra. Beskrivningarna av de olika regionerna, kulturen, historien och så vidare är mycket detaljerad och ger massor av upplägg till kampanjer och äventyr. Detaljrikedomen är stor och de märkliga platsnamnen står som spön i backen.

Regler och spelsystem
Terone använder inget klass eller nivåsystem för spelpersoner. Som spelare får man ett antal tärningsslag eller poäng att fördela kring tre kategorier av värden. Attribut är numeriska värden för rollpersonens fysiska och mentala egenskaper. Färdigheter är olika förmågor och kunskaper som rollpersonen kan besitta och beskrivs av en öppen skala som dock normalt ligger mellan 1 och 10. Slutligen är Egenskaper en sorts förmåga som man antingen har eller inte. Detta system ger spelaren stor frihet att designa sin rollperson på det sätt man själv vill, och det finns även en mängd hjälpfulla tips och förslag för den som är osäker. Terone innehåller även ett intressant regelknep i det att Egenskaper kan vara både positiva och negativa beroende på situation. Varje karaktär har även en uppsättning dramapoäng, som kan användas vid tillfällen när man vill ändra till exempel ett nästan omöjligt färdighetsslag till att lyckas.
För den som önskar en mer exotisk rollperson kan man ge sin karaktär förmågan att manipulera Jordmagi, eller så kan man spela en domorid (en konstgjord varelse från före katastrofen) eller en älva (antingen fullblodig eller halvblod). Rollpersoner med älvablod kan även manipulera den extremt hemliga och mäktiga Drakmagin.
Terone har många bra sidor, men tyvärr finns det vissa problem med spelet så som det ser ut nu. Först och viktigast är att stridssystemet är alldeles för långsamt och komplicerat vid allt utom strid mellan två duellanter (och även då tar det tid). Systemet innehåller både ”vadslagning” med markörer samt tärningsslag, och tre sektioner av varje stridsrunda. Systemet är väldigt cinematiskt och ger en intressant bild av strider i rollspel, men i praktiken funkar det inte. Det finns ett tips om hur spelleda-ren kan få striderna att gå snabbare, men tyvärr gör detta alla monster och fiender mycket svaga och förutsägbara.

Intryck
Tyvärr kände jag och mina testspelare också att man lätt kom bort sig i de många, långa och vackra beskrivningarna. Jag rekommenderar starkt att skippa kapitel 2 (trots vad inledningen säger) och gå direkt till kapitel 3 och 4. Detta förhindrar att spelarna omedelbart överväldigas och tappar bort sig. Den nödvändigaste informationen finns redan i kapitel 3. Det förekommer också att texten blir långrandig eller upprepar information på flera ställen. Slutligen är de spartanska bilderna och den grafiska framställningen allt annat än fantastisk, där många av illustrationerna ser ut som att de är avritade från gamla foton. Detta gör inte alls Terone rättvisa som spelvärld. Och var det verkligen nödvändigt att lämna en stor tom ruta ”att rita in vapenbilder för den som saknar såna” i kapitlet om strid?
Terone är ett intressant spel. Det bryter med de flesta andra svenska rollspel på marknaden, och erbjuder en rik spelvärld med unika upplevelser. Dock faller denna utgåva av spelet lite på att stridssystemet är problematiskt att använda och att upplägget av regelboken är lite rörig. Man blir lätt distraherad av alla detaljer, och missar kärnan i spelet. Dock ser jag fram mot framtida produkter som utspelar sig i Terone med spänning.

Sätt ditt eget betyg på Terone!

Totalt har 25 personer röstat.
Intryck 4,64