Damnation City
Vampire the Requiem
400
358:-
  Intryck: 7     Innehåll: 9   16

Damnation City är en massiv bok. Med sina fyrahundra sidor är den det överlägset tjockaste supplementet enbart för Vampire. Utrymmet behövs då boken tar på sig att vara den definitiva guiden till kanske det mest centrala konceptet i spelet, staden. I kapitel efter kapitel angrips problemet med hur man konstruerar en både trovärdig och dramatiskt användbar stad som bakgrund för sin kampanj.
Det första kapitlet har tre delar. Först en djupare genomgång av hur vampyrsamhället fungerar, vad de olika titlarna innebär samt exempel på vad vampyrer sysslar med en genomsnittlig natt. Efter det kommer ett par artiklar där den längsta handlar om hur de odöda kommunicerar med graffiti och andra markeringar. Sist finns tio exempel på vampyrfurstar och hur de påverkar din stad och kampanj. Graffitisektionen känns lite lång men exempelfurstarna är utmärkta. De är medvetet extrema för att visa på hur stor skillnad det kan bli på spelet beroende på vem som är furste.
Kapitel två handlar främst om hur staden fungerar i bakgrunden med saker som hur en skyskrapa är uppbyggd och en metod för att enkelt befolka den med intressanta statister. De sektionerna är utmärkta, men sedan kommer två som är mindre lysande. Det är ett något underligt regelsystem för stämningen i en scen och helt onödiga regler för jakter. Som tur är tar de inte upp så mycket plats.

Två nya spelstilar
Tredje kapitlet presenterar en spelstil som kallas Barony och som fokuserar mer på de övergripande intrigerna med spelarna som mäktiga vampyrer. Rent regelmässigt är det inte så mycket nytt. Det viktigaste är nya meriter för att hantera kontroll över områden samt ett system för hur platser ger bonus på färdigheter. Jag gillar att det går lätt att infoga så mycket man vill av det här i sin kampanj, det mest är användbart även om man spelar en helt vanlig kampanj.
I kapitel fyra kommer den regelfixerade varianten Primacy. Här behandlas kontakter mer eller mindre som rena siffror och många handlingar utförs som drag som tar en hel natt. Det hela känns hophafsat och jag är tveksam till om det skulle vara intressant under en längre kampanj. Återigen räddas boken av att kapitlet är kort.

Hundra sidor exempel
Kapitel fem innehåller massor av exempel på platser som passar in främst med reglerna i kapitel tre. Först tyckte jag att nästan hundra sidor med exempel var alldeles för mycket, men efter att ha tänkt igenom det igen så känner jag att det är väl använda sidor. Det som tas upp är nämligen precis sådant som man snabbt behöver en beskrivning och vettiga värden för mitt i spelet. En helig relik dyker sällan upp utan att spelledaren kunnat förbereda det ordentligt i förväg (se recensionen av Reliquary), men intressanta platser kan man aldrig få för många av. Dessutom kan jag mycket väl se mig själv pussla ihop en hel stad av dessa förgenererade platser.
Sist i boken beskrivs den fiktiva staden Newcastle, konstruerad med de regler som redan presenterats. Den spelledare som vill ha det enkelt kan kombinera Newcastle med en av furstarna och lite av det andra materialet och omedelbart ha en intressant stad att spela i.

Användbar på riktigt
Som framkommit så finns det en del avsnitt i boken jag inte gillar, men om man ser till antalet sidor är det inte speciellt mycket. Att boken sedd som en helhet är lite spretig är nog också bara att förvänta sig av upplägget. Damnation City knappast tänkt att användas på ett sätt så att allt material utnyttjas i varje kampanj. Det är en mycket praktiskt inriktat verktygslåda för att meka ihop en stad som inte bara är cool utan som även fungerar smidigt under spelet. Här tycker jag att supplementet lyckas mycket bra. Till skillnad från många rollspelsböcker som tillför så mycket information att spelet blir mer komplicerat känns Damnation Citys fyrahundra sidor överraskande avlastande. Dessutom är grafiken ovanligt informativ. Det är inte bara de vanliga stämningsbilderna utan det finns även massor av användbara diagram och kartor.
Damnation City är inte perfekt men med så många sidor för ett överkomligt pris innehåller den mer användbart än de flesta böcker till Vampire. Jag tvekar inte att gå så lång som att rekommendera den som första köp för alla som tänker spelleda en längre kampanj i Requiem. Den kommer garanterat att underlätta.

Sätt ditt eget betyg på Damnation City!

Innehåll 9
Sammanlagt betyg 17