Reliquary
Vampire the Requiem
144
218:-

Intryck: 6     Innehåll: 4   10

Serien med allmänna tillbehör till World of Darkness har sålt bra. Det är kanske inte så konstigt då de flesta varit välgjorda och genom att passa till alla spel i serien har många potentiella köpare. White Wolf har naturligtvis också lagt märke till det här och utökat utgivningen så att det nu finns böcker om det mesta som kan tänkas passa till ett skräckrollspel. Den här gången är det Reliquary, som inte överraskande handlar om reliker, som ligger under luppen.
De föremål som beskrivs är sådana som ligger utanför de regler som gäller för de mer specifika spelen. Det finns inget system för hur de fått sina krafter utan det beror helt på vad som passar spelet. Vissa har inte ens några övernaturliga förmågor utan är bara väldigt kända. Som väntat innehåller boken gott om tips om hur man kan hitta reliker, vad de kan användas till och vilka problem de ställer till med för rollpersonerna. Kort sagt allt man kan tänkas vilja veta i ämnet. De här kapitlen är helt okej, men det känns som om författarna haft svårt att fylla boken. Över hälften av sidorna går nämligen åt till beskrivningar av föremål och specifika krafter man kan använda när man designar sina egna. Visst är det trevligt med exempel och uppslag, men det känns som om det blir alldeles för mycket. Särskilt listan på egenskaper är i mitt tycke lite överflödig om man inte låter spelarna använda den för att designa föremål åt sina rollpersoner. Om man gör det riskerar det istället att bli en dussinkänsla över hela processen.
Texten är välskriven och bilderna stämningsfulla, men hur jag än vänder på det så känns hela boken rätt onödig. I den miljö som är World of Darkness behövs det helt enkelt inte ett helt supplement som bara handlar om reliker. Planerar du en kampanj där det ska krylla av underliga föremål så är kanske Reliquary rätt för dig, men för de flesta bör den hamna rätt långt ner på inköpslistan.

Sätt ditt eget betyg på Reliquary!

Intryck 6
Innehåll 3