Vikings
Michael Kiesling
2-4
60-90 mimuter
318:-

Intryck: 8     Innehåll: 6   14

Spel av den tyska skolan brukar ha det lite si och så med hur temat passar ihop med spelmekaniken. Ibland känns de som ett helt abstrakt spel som fått ett tema påklistrat i efterhand. Vikings av Michael Kiesling (skapare av bland annat Tikal) passar bra in på den arketypen. Spelarna köper öbrickor och kulörta trävikingar som sedan placeras ut på ett eget litet bräde där kombinationen av öar och vikingar avgör hur mycket pengar och poäng spelaren får. Som vanligt kan man inte anfalla motspelarna utan de skeppsbrickor man kan köpa används till att hota sina egna öar. Förhoppningsvis har man ett försvar redo vilket i så fall ger poäng. Även med god fantasi lyser vikingakänslan med sin frånvaro.

Bra komponenter
Temat må vara tveksamt men Vikings har även starka sidor. Till att börja med är komponenterna av mycket bra kvalité. Pappen är tjock och brickorna är välstansade. Trävikingarna ser ut enligt förväntan, men man får dessutom med en typåse som de kan dras slupmässigt ur. För det relativt låga priset så får man verkligen mycket för pengarna.
Lika välgjort är det roterbara hjul som används för att avgöra priset på pjäserna och som är spelets huvudsakliga behållning. I början på var och en av de sex rundorna placeras tolv öbrickor (eller ibland skepp) och tolv vikingar ut runt hjulet enligt en halvt slumpmässig metod. Hjulet ger varje set av en bricka och en viking en kostnad mellan noll och elva mynt och nollan får bara köpas i speciella fall. Så fort nollan köps roteras hjulet så att alla kvarvarande set får en ny och lägre kostnad. Det gäller alltså att veta när det är rätt tid att köpa det man är ute efter. Det kan bli billigare, men kanske köper någon annan det du vill ha om du avvaktar. Varje gång det är en spelares tur måste denne köpa en bricka och det hela fortsätter tills brickorna är slut och poäng och mynt delas ut.
När alla de sex rundorna är över vinner den med mest poäng. Extra poäng delas ut till den som har flest färdiga öar och liknande.

Nyskapande eller samma gamla?
Hjulet är en trevlig mekanism som känns hyfsat nyskapande och det krävs tankearbete för att inte göra bort sig när man gör sina köp. Samtidigt är man styrd av hur slumpen placerat ut brickorna, vilket känns begränsande för en del spelare. Sammantaget så blir det ett halvsvårt spel som hamnar mitt emellan de enklaste tyska spelen och de avancerade men strömlinjeformade mästerverken. Det borde kunna uppskattas av den som föredrar båda extremerna. Spelvärdet dras ner något av att hanteringen av de köpta pjäserna inte känns det minsta nyskapande. Man pusslar ut sina öar och placerar vikingar på dem för att maximera utdelningen av poäng och mynt. Här sker ingen interaktion med de andra spelarna förutom att det kan indikera vad en spelare kommer försöka köpa i framtiden.
Positivt är att det följer med en uppsättning avancerade extraregler och komponenter för dessa. Grundspelet är inte bara träning för är spela den ”riktiga” versionen, utan det är mer som en miniexpansion för den som vill ha lite extra detaljer. Eftersom jag haft nya spelare med vid varje parti så har jag inte testat dessa regler, men enligt andra så är de inget speciellt. Hur som helst tackar man inte nej till fler alternativ som kan göra spelet mer långlivat.

Prisvärt
Det finns otaliga spel som kombinerar någon slags auktion med ett ensamt byggande på sitt eget bräde. Vikings når inte upp i toppen på den här kategorin, men det är ändå inget dåligt spel. Det som gör att det står sig hyfsat mot de riktiga höjdarna är att det känns något lättsammare än de flesta spel av den här typen vilket gör det extra lämpligt för den som främst hållit sig till spel som Settlers, Carcassonne och Ticket to Ride.
Vikings är ett trevligt och prisvärt spel. En kombination av komponenter i bra kvalité, de inkluderade extrareglerna och att det kan tilltala en bred grupp gör att de flesta spelgrupper kommer känna att de fått valuta för pengarna.

Sätt ditt eget betyg på Vikings!