Arkadia
Ravensburger
2-4
60-90 mimuter
468:-

Intryck: 6     Innehåll: 8   14

Vid första anblicken ser Arkadia rätt komplicerat ut. Bilden på baksidan av kartongen visar en spelplan fylld med brickor och pjäser i olika färger. Men skenet bedrar och Arkadia är tillräckligt enkelt att lära sig för att till och med nomineras till Spiel des Jahres, vilket i stort sett kräver att det passar hela familjen. Spelarna är byggherrar i fantasystaden Arkadia, en stad som till utseende och innehåll passar bra in i renässanseuropa. Kanske tyckte utvecklarna att det räckte med spel i den tidsperioden, men de kunde ändå inte hålla sig borta från plymhattarna.

Byggnader och arbetare
Spelarna turas om att välja mellan två drag: Antingen spelas ett kort ut som anger vilken byggnad som ska placeras på planen och vilket sigill den har eller så spelar man ut valfritt antal arbetare runt en byggnad. Om detta resulterar i att någon byggnad är helt innesluten så poängräknas den. Då får alla spelare ett sigill av byggnadens typ för var och en av deras arbetare som befinner sig intill. Den som såg till att byggnaden avslutades får ett extra sigill och får dessutom bygga en sektion på slottet.
Här kommer spelets viktigaste finess in. För att ge poäng måste sigill växlas in till guld, och det görs till en växelkurs som avgörs av vilka sigill som syns längst upp på slottet. När en ny sektion byggs kan värdet på ett sigill öka eller minska med ett. Det gäller alltså att växla in sina sigill vid rätt tidpunkt och det blir ännu svårare av att man bara får göra det vid fyra tillfällen, förutom vid spelets slut.

Dyrt för sitt innehåll
Arkadia är rätt dyrt och tyvärr når inte komponenterna riktigt upp i den kvalité man borde kunna förvänta sig. De tredimensionella slottssektionerna i plast är trevliga men andra delar kunde varit bättre. Exempelvis är pappen rätt tunn och lådan verkar inte vara designad för innehållet. Sämst är de små skärmar man ska gömma sina pjäser bakom. De är feltryckta så att de inte går att vika utan att de spricker, och de små pappersbitar som visar hur många gånger man växlat in sigill är minst sagt klena. Det är inte så illa att det direkt förstör spelupplevelsen, men om man lägger ut så pass mycket pengar på ett spel så vill man gärna att även hårdvaran ska kännas välgjord.
Hade Arkadia varit tråkigt så skulle man kunna döma ut det på priset och hoppa över det utan betänkligheter, men nu är det så pass bra att man tvingas bortse från de fysiska bristerna. Trots att reglerna är mycket enkla så är den taktiska aspekten överraskande djup. Jag skriver taktik istället för strategi då de avgörande besluten fattas genom att reagera på en nyligen uppkommen situation. Möjligheten till långsiktig planering är begränsad och det är något jag inte brukar gilla i brädspel. Av någon anledning så stör det mig inte alls i Arkadia och det i sig imponerar.
Besluten kretsar huvudsakligen kring två saker: Att placera sina arbetare på ett sätt som gör att de ger sigill från så många byggnader som möjligt och att se till att få maximal växelkurs för sina sigill. Det senare är särskilt klurigt och innehåller även en strategisk aspekt där man bedömer hur de andra spelarna kommer att modifiera slottet. Att växla vid rätt tillfälle är troligen det mest avgörande momentet. Jag ser en viss risk att Arkadia kan bli lite enformigt efter riktigt många spel, men det är bara en svag känsla jag har efter ett begränsat antal omgångar.

Famlijehardcore
Den största styrkan hos Arkadia är att det är lättspelat nog för att passa dem som gillar lättare spel men samtidigt erbjuder det riktigt djupa taktiska val. Reglerna passar hela familjen, men tur har så lite inverkan att det kan vara svårt för spelare på olika nivåer att spela tillsammans. Många tyska spel har ett upplägg där det inte går att sabotera för de andra spelarna speciellt mycket, men i Arkadia kan man verkligen att sänka en annan spelare. Som familjespel är det ovanligt hårt mot den som begår ett misstag och kanske var det anledningen till att det inte lyckades vinna Spiel des Jahres. För de som gillar tyngre strategispel blir Arkadia istället ett enkelt spel som ändå har tillräckligt djup
Det är synd att Arkadia är lite väl dyrt för vad man får i lådan. Det har kommit så många bra spel de senaste åren att konkurrensen om tid och pengar är stenhård men förhoppningsvis har jag lyckats beskriva det så bra att du kan avgöra om det är för dig eller inte.

Sätt ditt eget betyg på Arkadia!