War for the Throne
2-5
120 mimuter
578:-
  Intryck: 9     Innehåll: 8   17

War for the Throne bygger på rollspelet Exalted från White Wolf. Detta innebär att spelet utspelar sig i the Realm, en verklighet där mäktiga magiker och krigare som kallas aspects kämpar om herraväldet. Nyligen försvann the Scarlet Empress från sitt palats på the Blessed Isle, och detta har givetvis lett till att en massa olika pretendenter har beslutat sig för att ta makten! Som spelare kontrollerar man var sin aspect av Air, Earth, Fire, Water och Wood och ska med hjälp av dessas unika förmågor, lite strategiskt tänkande och lite tur slå sig fram för att fullfölja ett av de tre mål som krävs för att segra.

Översikt
Spelet utspelar sig på en stiliserad karta med land och havsområden som kallas domains, där spelarnas legioner och skepp kan kämpa om herraväldet. Varje aspect har fyra värden som varierar mellan dem: Sorcery, Missile, Melee och Armor. Spelet spelas sedan med tiosidiga tärningar (t10). För varje poäng en aspect har i en av sina förmågor kan han köpa en extra tärning till ett slag. Wood aspect har till exempel Missile 5. Han eller hon kan köpa fem extra tärningar att lägga till en missilstrid. Två andra saker bildar basen för spelaren, nämligen Essence och Coin. Essence representerar energi och magisk förmåga, och används för att ”köpa” olika handlingar. Till exempel kostar det en essence för varje extra tärning man vill köpa, upp till max i den förmågan. Coin är rena pengar, och används för att köpa fler legioner och skepp, samt att bygga och köpa andra saker under spelets gång.

Låt spelet börja!
Spelarna startar spelet med tio legioner och/eller skepp i valfri kombination, som sedan placeras ut på spelplanen tills alla spelare placerat ut sina styrkor. Varje spelare får också Event kort, och kan köpa till sig Charm-kort, och dessa kan förbättra resultat för spelaren eller förstöra för dennes motspelare. Varje spelrunda består sedan av olika faser där man köper saker, förflyttar sina legioner, slåss, kastar magi och så vidare. I slutet av varje runda får varje spelare ny Essence och Coin från områden de besitter där det inte finns någon annan spelares styrkor. En spelares val under en runda begränsas av att de endast kan utföra en Primary Action (som till exempel att anfalla med magi, skjuta med missiler, eller invadera en fiendes land) och ett begränsat antal Secondary actions (till exempel att slåss med Melee, att flytta mellan icke-ockuperade områden, köpa nya legioner, osv). Det finns alltså ett starkt strategiskt element i och med att man måste hushålla sina resurser och handlingar för att lyckas.
Striden är ganska enkel, där spelarna rullar ett antal tärningar motsvarande antal legioner/skepp de har i områdetet, lägger till eventuella köpta bonustärningar och påverkar resultatet med Event eller Charm cards. Även icke inblandade spelare kan här lägga näsan i blöt och försöka förstöra för en eller båda kombatanterna. I slutändan vinner den som har flest tärningar som visar 7 eller mer, och detta avgör hur striden slutar. I slutet av en tur vinner en spelare om han eller hon: besitter ett antal områden som beror på antalet spelare ELLER besitter alla sju inner sea domains runt the Blessed Isle ELLER har samlat på sig 50 eller mer Essence.

Intryck
War for the Throne är ett sådant där spel med en gigantisk låda med en ohygglig massa småsaker i, men låt inte detta avskräcka er. Spelet är när man väl satt sig in i reglerna ganska enkelt att spela, och det går hyfsat snabbt. Speltiden begränsas naturligt eftersom varje spelare endast har en begränsad mängd handlingar per runda, vilket innebär att det inte tar en enorm tid bara för att någon har 50 legioner som alla ska flytta och anfalla varje runda. Reglerna är välskrivna och rätt lätta att förstå, särskilt som man stoppat in tydliga exempel överallt och regelhäftet är faktiskt väldigt tunt!
Spelet är också väldigt snyggt designat, med rejäla komponenter och kort som känns hållbara. Den enda nackdelen är att spelat kanske känns lite – väl – enkelt, i alla fall för inbitna strategispelare. Det finns en alternativ regel för diplomati som ger spelet en extra dimension, och det kändes som att förhandlingar och kohandel tillförde en del till spelet. I helhet så rekommenderar jag War for the Throne till både brädspelsfans (ni kanske söker ett spel som tar kortare tid än till exempel Twilight Imperium) och fans av rollspelet Exalted.

Sätt ditt eget betyg på War for the Throne!