Magic – Lorwyn
2
10 -30 minuter
Booster 40:-

Höstens stora expansion till Magic: the Gathering tar som vanligt spelet in i en ny värld. Den här gången handlar det om Lorwyn, en värld svagt inspirerad av keltiska myter, med mysiga sagolandskap uppmålade i varma färger, fulla av jättar och trädfolk, lummiga skogar och sommarängar. Till och med träsken ser hemtrevliga ut. Det är en väldig skillnad mot de senaste årens postapokalyptiska landskap (Time Spiral), enorma städer (Ravnica) och metallvärldar (Mirrodin). Världen är vacker men bakgrunden är kanske inte alltid så spännande.
Det spelmässiga temat i expansionen är varelsetyper. Alla varelser tillhör en av åtta typer: elves, goblins, treefolk, giants, merfolk, faeries, kithkin eller elementals. Sedan finns det många kort som på olika sätt påverkas av varelsetyperna: alver som gör att man får en 1/1 elf token när man spelar ut en alv, merfolk som gör att man får ett liv när en merfolk blir tappad och så vidare. En intressant nyhet är den nya korttypen tribal, som gör att även andra sorters kort än varelser kan ha varelsetyper. Det finns till exempel ett kort som kostar B2, är en Tribal Instant – Elf och gör ”Destroy target non-elf creature”. Den triggar alltså ovanstående alv som gör alvtokens.
Att alla varelser tillhör en av de åtta varel-setyperna är en sanning med modifikation: det finns ett antal kort som är Shapeshifters med den nya förmågan Changeling, vilket innebär att de räknas som alla varelsetyper. Det gör mycket för att limitedformaten (draft och sealed deck) ska fungera bättre, eftersom man har lättare att använda kort som bryr sig om andra teman än lekens huvudsakliga. Varje varelsetyp är utspridd på mer än en färg, vilken är en skillnad mot hur det var i Onslaught, det senaste blocket som brydde sig om varelsetyper. Det bidrar till att limitedspelande i Lorwyn är varierat och intressant. Även om man vet vilka färger man spelar är det inte säkert att man vet vilka varelsetyper man ska koncentrera sig på, och vice versa. Dess-utom är formatet fullt av små trick och kortkombinationer som gör spelet spännande och skicklighetskrävande.
Det är lite tidigt att säga något definitivt ännu, men expansionen tycks innehålla många kort som är intressanta för lekbyggande i constructed, precis som sig bör när det gäller en stor expansion som introducerar ett nytt block. Bland annat har en ny alvlek, nästan enbart bestående av Lorwyn-kort, börjat utmärka sig i turneringsspel. Den allmänna kortkvalitén verkar vara åtminstone relativt hög. Det har varit en uttalad ambition bland spelskaparna att det ska vara mindre uppenbart hur en lek ska byggas, till skillnad mot i Onslaught, där det i stort sett bara var att slänga in alla bra goblins i samma lek. Till viss del är det möjligt att alvleken motsäger det här, men det verkar finnas plats för många olika lekar utan att någon dominerar totalt.

En ny korttyp introduceras: planeswalkers
Förutom tribalkorten introduceras ytterligare en ny korttyp i Lorwyn, den första någonsin sedan spelet skapades. Det är planeswalkers som har fått egna kort. Planeswalkers är mäktiga trollkarlar som har stor effekt på brädet; egentligen antar man även själv som spelare rollen av en planeswalker när man spelar Magic, och planeswalkerkorten tar hänsyn till detta. Planeswalkers är inte varelser: de kan inte anfalla eller blocka, men de kan attackeras av mot-ståndarens varelser, och skadas av det som skadar spelare. De har mäktiga förmågor som inte kostar någon mana att använda, men som bara kan användas en gång per runda och som påverkar planeswalkerns livspoäng. Det finns bara fem planeswalkers i expansionen, ett rare i varje färg, men de tycks vara så kraftfulla att de kommer att ha stor inverkan på spelet från och med nu. Att introducera en ny korttyp är ett intressant och vågat grepp, men det känns som att spelskaparna har lyckats med planeswalkers: de känns verkligen fräscha, inte bara som variationer på något gammalt tema eller som något som lika gärna skulle kunna ha varit varelser eller enchantments.

En mysig sagostämning genomsyrar merparten bilder
Som vanligt är korten väldesignade och det är svårt att hitta något att anmärka på. Expansionen fungerar bra som en helhet – det finns många sätt på vilka korten kan kopplas samman med varandra – och samtidigt är de enskilda korten vanligtvis intressanta i sig. Världen Lorwyn är kanske inte enormt fängslande berättelsemässigt, men korten är nog så vackra och en mysig sagostämning genomsyrar merparten bilder. Expansionen känns mycket bra utan att egentligen utmärka sig på något sätt.

Text: Svante Landgraf

Sätt ditt eget betyg på Magic – Lorwyn!

Intryck 10