Race for the Galaxy
Tom Lehmann
2-4, 12+ år
30 - 60 minuter
200:-
  Intryck: 10     Innehåll: 6   16

Är du scifi-nörd föredrar du genetiska experiment framför magi lika klart som du föredrar detta superdesignade kortspel med brädkänsla om rymdkolonisation framför San Juan. Snyggare spel får du se i stjärnorna efter!
Spelet består av en lek på 114 spelkort, 7 handlingskort per spelare, samt poängmarkörer. Spelkorten föreställer antingen planeter i olika kategorier, eller utvecklingar som gynnar spelarens hela imperium. Korten är snyggt illustrerade! Oavsett om det är spelhålor eller gruvkolonier, börjar man fantisera om kortens platser. Vi startar med ett öppet planetkort framför oss och fyra spel-kort till våra identiska händer handlingskort.
Handlingskorten är uppdelade i fem faser; utforskning, utveckling, annektering, konsumtion och produktion. Omgångarna inleds med att vi simultant avslöjar handlingsfasen vi valt att använda. Alla valda faser spelas av samtliga, medan ovalda faser skippas. Den som själv valt kortet för respektive fas får en förmån. Tricket är att lista ut vilka faser de andra väljer så att du själv kan välja på basis av det. Spelet går ut på att ha flest poäng när någon antingen tar sista poängmarkören, eller lägger ut sitt tolfte kort framför sig i tron om att ha säkrat segern. Även om informationen är öppen kan det vara svårt att överblicka alla korts värde, då vissa utvecklingskort har formler för hur de belönar spelarnas övriga nedlagda kort.
Nybörjare kan ha svårt att tyda alla tecken, siffror och symboler men med en bifogad referenslista går det bra. Spelkorten har olika pris för att spelas ut på bordet. Betalning sker med andra spelkort på handen. Då spelkorten även läggs som våra produktionsplaneters varor, är likheten med spelet San Juan stor. Vissa är så lyriska över spelets tema och utseende att de struntar i att interaktionen och mängden valbara strategier är begränsad. Att man aldrig lyckas fullfölja hela planen är det som ger mersmak. Nästa gång ska jag minsann…

Text: Claes Engholm

Sätt ditt eget betyg på Race for the Galaxy!

Totalt har 5 personer röstat.