Lupus in Tabula
DaVinci Games
9-25
20 -45 minuter
80:-

Intryck: 5     Innehåll: 6   11

Spelet kan sammanfattas med ett ord: Party-spel. Det är ett spel som bäst kommer till sin rätta vid fest och uppsluppen stämning. Eftersom spelet är så pass simpelt, utan någon egentlig spelmekanik, behöver man inte vara en inbiten gamer eller strateg för att ha roligt. Det är hyggliga kort, enkelt men hyfsat tecknade i serietidningsstil.
I Lupus in Tabula ska byborna försöka lista ut vilka varulvarna är som varje natt frossar på en stackars medmänniska och granne. Spelet styrs av en spelledare, som lotsar spelarna genom spelet, och man ska inklusive spelledaren vara minst nio deltagare: Två är varulvar (tre om man är mån-ga), en är synsk och kan avslöja varulvarna och resten är bybor. Det finns också ett antal specialroller, som man kan använda om man är tillräckligt många.
En vända är indelad i två faser: Natt och Dag. Under natten sover alla (Läs: blundar) och snarkar högljutt (eller knackar i bordet) för att inte olyckligt klädprassel och dylikt ska avslöja vem som är varulv. När alla blundar ber spelledaren den synske att öppna sina ögon. Denne får då tyst peka på vem som helst, varpå spelledaren ger tumme upp eller tumme ner beroende på om det är en varulv eller ej. När den synske åter blundar får varulvarna öppna sina ögon och tyst komma överens om vem som skall bli nattmål.
När det är dag får alla titta. Byborna (inklusive varulvarna) får tre minuter på sig att diskutera vem de tror har ätit upp grannen och således ska lyncha. Nästa steg är att alla röstar på den de tror är varulv. De två med flest röster blir sålunda nominerade till den sällan åtråvärda titeln Nattens varulv. De nominerade får hålla ett kort försvarstal, varefter de andra röstar om vem av de nominerade som skall hängas.
Spelet är slut när varulvarna ätit och lynchat så många att antalet bybor är detsamma som antalet varulvar; eller när byborna hängt alla varulvar. Detta är ett spel som bjuder på mycket skratt och falskspel (varulvarna måste bluffa). Det är snabbspelat och okomplicerat, så man hinner med tre-fyra spel på en kväll.

Text: Magnus Hernegran

Sätt ditt eget betyg på Lupus in Tabula !