Illuminati - Bavarian fire drill
Steve Jackson Games
2-8
180 minuter
155:-

Min första reaktion när jag ska prova en ny expansion till ett spel som jag redan från början tycker om brukar vara ett starkt ifrågasättande. Har den här expansionen gjorts enbart för att man vill kunna tjäna mer pengar eller är det här faktiskt något nytt som tillför saker till spelet? Min reaktion efter att ha spelat med Bavarian Fire Drill till Illuminati är att det är det senare som gäller, vilket är tur för oss spelare. Det som följer med i expansionen är delvis en helt ny typ av kort – artefakter – och en hög med nya grupper samt lite specialkort. På sätt och vis känner jag att det var en väldigt liten del av de nya korten som faktiskt har med nyheten att göra, inte ens en sjättedel, men å andra sidan tror jag att spelet hade blivit väldigt obalanserat om det hade varit fler. Som det är nu tillför artefakterna en tweak till spelet som kan balansera ut det mesta.
Så, vad gör artefakterna då? Allt möjligt, faktiskt. Vad sägs om att ta tillbaka förstörda grupper in i spel med hjälp av Hitlers hjärna i en burk eller kanske skaffa din Illuminati lite mer makt med hjälp av Den heliga graal? Eller kanske ta lite köttätande bakterier till din hjälp och därmed få det lite enklare att förstöra grupper (jag ser det framför mig, köttätande bakterier mot djurrättsaktivister)?
Det finns kombinationer av kort som är svårslagna och på det sättet kan göra spelet mer obalanserat än motsatsen, men de är få. Jag anser att de element som tillförs väger upp den risken. De nya korten förändrar till viss del sättet man spelar på, det blir något mer kaotiskt och svårare att planera flera steg i förväg eller att förutsäga vad motspelarna kan göra vilket gör spelet mer varierat.
Jag tycker om den här expansionen, den tillför ett nytt element som gör spelet roligare och mer varierat, de nya kort som följer med fick oss att skratta högt och det märks att det är ett modernt och nördigt tillskott (Talk like a Pirate Day, Open Gnoonix och min favvo, LARPers, är några av många exempel). Kan helt klart rekommenderas.

Text: Petra Sahlin

Sätt ditt eget betyg på Illuminati - Bavarian fire drill!

Innehåll 8