CD Project
Atari
rpg
420:-

Action och rpg i en hård och brutal värld
The Witcher är ett rått spel, där världen inte är en underbar och snäll plats att leva på och gott och ont är bara en fråga om vilka sida man står på.

I The Witcher spelar man Geralt, en witcher, vilket är en monsterjagande krigare med mutationer och tillgång till olika alkemiska drycker som ger honom superkrafter. Inte för att det är något som man vet när man börjar spela då Geralt lider av minnesförlust. Minnesförlust kan vara ett bra sätt att börja ett spel på eftersom det gör att både spelaren och den karaktär man spelar har lika mycket kunskaper och det verkligen blir så att man utforskar världen som karak-tären. I The Witcher fungerar idéen story-mässigt bra. Allt eftersom spelet går får man veta mer och mer om hans liv och vem han är, samt vad en witcher är. Från början vet man nämligen ingenting. Jag menar verkligen ingenting. Om man nu inte har läst de böcker av Andrzej Sapkowski som spelet baserar sig på, förstås, vilket jag tyvärr inte har gjort. På samma gång som det är en bra idé storymässigt med att låta spelare och karaktär veta precis lika lite är det något irriterande eftersom det gör att man till en början inte har någon känsla av eller för Geralt. The Witcher är ett action-RPG med öppna möjligheter i de flesta fallen, man måste sällan rädda damen i nöd om man inte vill, men att inte göra det får konsekvenser på samma sätt som att göra det får det. Det jag kände var irriterande till en början var att bristen på kunskap om världen gjorde att viss information gick förlorad för mig då jag valde att agera på ett sätt som inte stämde överens med hur man borde ha gjort. Det var ingenting som hindrade mig, egentligen, men ändå. Jag fick även känslan av att det förutsattes att jag som spelare skulle veta vissa saker innan jag började spela, om världen, om vad witchers är för något och om vad som är det stora målet med det hela. Det mesta förklarades allt eftersom men jag hade gärna velat ha mer från början.
Själva speltekniken är enkel att lära sig. Till en början får man välja en av tre nivåer att spela på där den svåraste rekommenderas vana spelare. De konsekvenser som det valet får för dig som spelare har mest att göra med hur mycket hjälp du får i strider för att kunna utföra komboattacker.
En sak jag fann väldigt hjälpfull under spelets gång var den journal man har. Där uppdateras de uppdrag du håller på med med tydliga hänvisningar till vad som bör göras härnäst. Det finns ett bestiarium som bl a innehåller strategiska tips mot olika monster, en lista över de viktiga karaktärer man stött på, en receptbok med de alkemiska preparat man kan tillverka med mera.
Inventoryt är enkelt att förstå men jag tyckte det fanns lite väl lite plats i det. Å andra sidan ger det mer känsla, man kan inte plocka upp vad som helst utan måste fundera över om man verkligen behöver fler kycklingar. Det som irriterade mig var att nya saker hamnade i första, bästa lediga slot istället för att nya saker hamnar längst ned. Det gjorde att det ibland var svårt att hitta rätt på de saker man ville åt, men eftersom man inte hade så mycket prylar tog det inte lång tid att söka igenom.
Man har hela tiden tillgång till en karta som utökas allt eftersom man undersöker världen. Där finns även viktiga platser utsatta. Även detta är både positivt och negativt. Det fanns ingen orsak att planlöst springa omkring och försöka luska ut var en sak eller annan fanns, vilket sparade energi och speltid, men å andra sidan blir det lite tråkigt eftersom spelet kan bli nästan lite väl linjärt när man kombinerar den tydliga uppdragshanteringen med kartan. Man behöver nästan aldrig tänka själv utan det är bara att följa pilarna, så att säga.
Så, storyn då? Den är intressant. Jag fastnade fort och hade svårt att slita mig från datorn. Det enda som irriterade mig var väl att större delen av alla viktiga personer var män och de kvinnor man stöter på behöver oftast ens hjälp för att överleva och varenda en av dem vill hoppa i säng med dig. Roliga saker är, trots allt, att man faktiskt kan hoppa i säng med dem och det gör en viss skillnad i hur de bemöter dig. Överlag är faktiskt interaktionen med andra karaktärer bra genomförd och varierande.
Jag tycker om stämningen i spelet. När man nattetid tar sig fram längs vattenbrynet var det nästan så att jag hoppade till så fort ett monster dök upp, jag satt på spänn när solen gått ned. Musiken tillför en hel del och alla andra ljud runt omkring likaså. Hundar som ylar när man tar sig över ett öde fält, vatten som porlar och vind som blåser, det gör skillnad. Det är ett rått spel, världen är inte en underbar och snäll plats att leva på, gott och ont är bara en fråga om vilka sida man står på. Ingen är helt god, de flesta har mörka hemligheter och vad som visas utåt och verkligheten är sällan samma sak. Att inse att de man hjälpt under de se-naste timmarna egentligen är mördare och så pass skrupellösa att de säljer dem de påstår sig älska till högstbjudande kom som något av en chock för både mig och Geralt, även om jag nog blev mer chockad, hårdhudad och cynisk som han är.
Grafiken är snygg även om jag nog hade förväntat mig lite mer. Det jag framförallt blev imponerad över var vattnet, även om det är en liten detalj. Sedan finns det saker som fick mig att börja gapskratta. Att kvinnornas bröst gungar när de går är visserligen ett bevis på detaljrikedom, men ändå, är det inte lite att ta i? Visserligen är det nå-gorlunda snyggt gjort men när en fjärdedel av skärmen tas upp av ett par skumpande kvinnobröst i minimala kläder, då började jag skratta.
Spelet är helt klart värt att spela men jag skulle inte rekommendera det till dig om du har svårt för hårdnackade karlakarlar i huvudrollen. Det känns ganska tydligt att kvinnor inte är målgruppen även om jag faktiskt tycker att spelet är roligt. Men lättklädda, trånande kvinnor med alldeles för lite kläder på kroppen till trots så rekommenderar jag det här spelet. Det är variationsrikt och dina beslut som spelare påverkar verkligen spelets gång. En skön kombo av action och RPG i en hård och brutal värld.

Text: Petra Sahlin

Sätt ditt eget betyg på The Witcher!

Totalt har 7 personer röstat.