Fantasy Wars
Nobilis
400:-

Intryck: 7     Innehåll: 6   13

Stabilt strategispel som inte sticker ut
Det är härligt med speltillverkare som vet vad de pysslar med. I det här fallet har de gjort en riktig klassiker: det finns inget i det här spelet som du inte har sett förut, och de har till och med valt att namnge spelet så tydligt som möjligt: Fantasy Wars är ett renodlat turnbaserat strategispel i fantasymiljö.

Jag tänkte på Heroes of Might and Magic när jag startade spelet. Det är svårt att låta bli. Världen visas i samma stil, du spelar på ett hexagonuppdelat landskap där du kan zooma in och ut och vrida kameravinkeln efter behov. I detta landskap flyttar du runt din hjälte, samt hans trupper: till skillnad från Might and Magic så kan du kontrollera trupper utan att de behöver stå tillsammans med en hjälte. Det finns huvudsakligen fyra raser: människor, orcher, dvärgar och alver. Du kan dock få även andra militära enheter, ett exempel är örnar som störtdyker och sliter motståndarens soldater i stycken. När man börjar kan man välja mellan att spela enskilda uppdrag, multiplayer eller människo- eller orchkampanjen. Det finns ytterligare kampanjer som låses upp när de tidigare är avslutade, men jag har fullt upp med att vara orch just nu...
Enheterna är i vanlig ordning olika bra på olika saker, kan gå olika långt, och tjänar givetvis erfarenhetspoäng som man sedan kan köpa nya egenskaper för. Ett tillägg som inte är standard i genren (ännu) är att dina bågskyttar t ex kan ge understöd till andra enheter som hamnar i strid. Enheter som drar på sig för mycket skada kan gå sönder (”broken” står det faktiskt, låter väldigt märkligt i mina öron) och fly, men kan snabbt livas upp igen genom att man låter dem vila ett tag. Det går även att rekrytera nya enheter som kan placeras ut i närheten av de byar och fortifikationer som man kontrollerar.
Utöver pengar kan man även hitta föremål under spelets gång. Dessa kan man utrusta hjälten med, eller låta sina vanliga militärer bära på. Föremålen fyller sedvanliga funktioner för spel i genren... Det finns även magiska föremål, och magi man kan använda under spelets gång. Inte något nytt och revolutionerande här dock.
Spelmotorn är snarlik det mesta i genren, men det är ändå lite snålt att de enbart har två inskolningsuppdrag innan spelaren kastas ut i verkligheten. Det ger dock en tillräckligt stabil grund för att man ska kunna komma igång, och sedan går det att få mer information under spelets gång då det ges gott om förklaringar av det mesta när man har muspekaren över det man undrar kring.
En detalj jag tycker om i spelet är om man väljer att zooma in mycket på enheter, speciellt under en pågående strid. Då visas nämligen enheterna inte längre som en enda ”gubbe” utan de delas upp i en hel liten armé som man får se slåss mot motståndarens armé. Emellertid tröttnar man på det här snart, och då går det som väl är att stänga av.
Användargränssnittet är bekant och fungerar intuitivt. Däremot är det lätt att istället för att klicka på en enhet, råka klicka precis bredvid och då få den enhet som var markerad att gå dit. Jag har förlorat flera uppdrag just för att gränssnittet haft den här egenheten, och att det uppdaterats långsamt så att jag sett fel symbol vid muspekaren och därmed trott att jag kunde anfalla istället för att gå o dyl.
Grafiken i spelet är bra, snygg och känns lekfull. Filmsekvenserna är däremot kantiga-re än vad som borde vara absolut krav. Det är också irriterande hur dialogrutor tonar in och ut mest hela tiden; det tog inte lång tid innan jag helt enkelt tryckte bort alla dialoger och gick miste om mycket av berättelsen. Ljuden är okej, musiken är bra men stängdes av till förmån för CD-skivor. Personerna som gjort rösterna har varit lekfulla, kanske för lekfulla: dialogerna är väldigt överspelade. Vilket jag dock tycker passar bra in i känslan som spelet ger av att vara trevligt och snällspelat.

Sammanfattande omdöme
Det här är ett bra spel, men det är inte exceptionellt på något vis. Jag kan inte på rak arm föreslå ett annat köp eller göra en sådan jämförelse. Gillar du turbaserade strategispel och helst vill slippa bygga upp din bas gång på gång så kan Fantasy Wars vara ett bra köp. Men det är inte något jag skulle rekommendera någon att köpa, och även om det är roligt att spela det så kommer det var bortglömt två timmar efter att datorn stängts av.

Text: Wille Raab

Sätt ditt eget betyg på Fantasy Wars!