Destination: Treasure Island
DreamCatcher Interactive
Äventyr
250:-

Intryck: 5     Innehåll: 4   9

Relativt enkelt och helt utan sidospår
Destination: Treasure Island är ett äventyrsspel i peka och klicka-stil, och en uppföljare till Robert Stevensons klassiska bok Skattkammarön. Spelet tar vid några år efter bokens slut och här tar man sig an rollen som den unge sjöfararen Jim Hawkins. Historien inleds med att Jim får beskedet att den nu avlidne Long John Silver har lämnat en skatt åt honom. Till sin hjälp för att hitta denna skatt får han givetvis en trasig skattkarta och första stycket ur en lång och gåtfull vers som ska vägleda honom. Som om inte detta vore nog blir Jims skepp kapat av pirater i samma stund och efter en hastig flykt spolas stackaren i land på Emerald Isle.

Att spela det här spelet är ungefär som att se en film. Det är bland det mest linjära jag sett i spelväg och problemen kommer alltid ett i taget. (Att gå händelserna i förväg och försöka lösa någonting annat istället fungerar inte, då kommer Jim att tala om för dig att han måste fundera på saken och återvända senare). Det finns inte utrymme för egna lösningar och på de få ställen där det är möjligt att påverka händelseförloppet har detta ingen som helst betydelse för spelet i stort. Större delen av motståndet handlar om att testa sig fram till rätt kombination av prylar att använda i olika situationer. En stor frustrationskälla är att flera lösningar känns väldigt långsökta och att ledtrådarna i dessa fall är alldeles för få. Den stora behållningen med spelet är att man då och då ställs inför riktigt kluriga gåtor och pussel, men den generella svårighetsgraden är tyvärr på en sådan nivå att man sällan behöver stanna upp och tänka efter.
Miljöerna i spelet är väldigt vackra men en aning stela: den tropiska ön består till största del av stillbilder med stämningshöjande ljudeffekter till. Likt föregångare som Myst vandrar man omkring i en steg för steg-baserad värld. I varje scen kan du fritt se dig omkring åt alla håll men för att förflytta dig klickar du dig fram bland ett fåtal olika vägval. Detta ser jag inte som en nackdel – tvärtom är det en stor del av charmen med den här sortens spel och det är ingenting som känns begränsande. Genom kartan som finns i spelet kan man dessutom snabbförflytta sig mellan tidigare besökta platser, vilket är ett stort plus då man lägger väldigt mycket tid på att flänga fram och tillbaka över ön.
Musiken är trevlig men blir tyvärr ofta helt tyst under långa stunder, till förmån för vattenbrus och djurläten. Röstskådespeleriet för de olika karaktärerna är däremot riktigt bra, även om det inte alls är synkat med de animerade bilderna. Tråkigt nog kan det även vara lite otydligt på sina håll vilket gjorde att undertexter blev nödvändigt.
Kort sagt: När det gäller handling och svårighetsgrad lämnar Destination: Treasure Island mycket att önska, och spellängden är förvånansvärt kort. Detta är antagligen ett spel som är mycket mer givande för spelare som inte är vana vid genren eftersom det är relativt enkelt och inte har några sidospår att hålla reda på. För mer erfarna spelare är det dock ingenting jag rekommenderar.

Text: Nina Högberg

Sätt ditt eget betyg på Destination: Treasure Island!