D&D 3.5 - Player´s Handbook
Dungeons & Dragons
320
268:-
  Intryck: 9     Innehåll: 9   18

Dungeons & Dragons Revised Core Rules
Glöm alla drömmar om det realistiska fantasyrollspelet. Det här är Dungeons & Dragons Revised Core Rules (D&D 3.5), och det handlar per definition om heroisk fantasy. I detta rollspel, som är den senaste utgåvan av världens första kommersiella hobbyrollspel, spelar du en hjälte som ger sig ut på äventyr för att hitta skatter och besegra monster. Tre böcker utgör regelkärnan för D&D: Player´s Handbook (PH), Dungeon Master´s Guide (DMG) och Monster Manual (MM). En spelare klarar sig om han har tillgång till PH, men en Dungeon Master (spelledare) behöver alla tre.

Alla böcker har hårdpärm och följer samma layout och form. De är rikligt illustrerade i färg, och bilderna håller högsta möjliga klass. I dag finns nog inga snyggare rollspelsregler att hitta på marknaden. Värt att notera är att denna reviderade version behåller samma grundkoncept för omslagen som version 3.0, men med tydliga förändringar så att man inte ska ta fel. De nya böckerna identifieras även tydligt som version 3.5 på pärmen. Alla tre är numera 320 sidor tjocka.

I korthet kan man säga att D&D bygger på en enkel princip: slå en tjugosidig tärning, ett högt resultat är bra. Tärningsresultatet modifieras upp eller ner av olika färdigheter, kunnanden, eller yttre omständigheter. Din hjälte tjänar ihop erfarenhetspoäng genom att äventyra, och när han har tillräckligt många sådana går han upp en Level (nivå). I samband med detta förbättrar han sina förmågar och färdigheter.

Det finns många regler i D&D och det är också den största svagheten. Grundtanken är enkel, men det finns väldigt många regler som ska ge större valfrihet och många fler möjligheter både för spelarna och spelledare. Det kan vara svårt att hålla koll på alla regler och det är viktigt att alla är beredda att hjälpas åt för att spelet ska flyta på ordentligt. Version 3.5 försöker åtgärda detta med många tips och genom att tydligt och pedagogiskt förklara hur reglerna används.

PH innehåller allt som behövs för att skapa en rollfigur. I den här boken är det väldigt mycket som har förändrats... lite grann. Det är oftast inte fråga om stora svepande förändringar och alla grundregler är samma som förut. Klasserna har modifierats för att minska risken att man utnyttjar kryphål i reglerna, och magin har setts över för att göra den mindre kraftfull. En del Feats har fixats och nya har tillkommit.

DMG:n är boken för den som ska agera spelledare. Boken har omdisponerats och innehåller nu ännu fler tips till spelledaren, mer info om fällor och Prestige Classes. Bland de mest uppenbara nyheterna finner man korta kapitel om de olika existensplanen och grundläggande såkallade Epic-regler för att spela väldigt mäktiga rollpersoner.

MM innehåller information om hundratals djur och varelser som kan användas i äventyren. I version 3.5 har ett antal varelser tillkommit, och reglerna för hur man tilldelar dem Skills och Feats har ändrats. Vidare har reglerna för Damage Reduction gjorts om för att vara mer konsekventa och lättare att använda.

Förutom det som nämnts ovan är den största nyheten att de nya reglerna i alla tre böcker förutsätter att man använder miniatyrfigurer för att visualisera striderna. Stridsreglerna illustreras rikligt med exempel på hur miniatyrfigurerna manövrerar och vad de kan göra under striden.

I och med denna reviderade upplaga blir D&D ett ännu mer strömlinjeformat och konsekvent regelsystem, med massor av stöd för såväl spelare som spelledare. Det är fortfarande D&D med Classes och Levels, och allt annat som gör det till D&D, och med 3.5 har man i och med anpassningen till miniatyrfigurer anpassat sig till rötterna från det klassiska Chainmail.

Den som vill veta mer om exakt vad som har ändrats bör gå till den såkallade SRD:n, som innehåller regelkärnan och som har uppdateras i och med att 3.5 släpptes. Man kan även hitta mer info om ändringarna i en pdf som kallas D&D v.3.5 Accessory Update och som kan hämtas gratis på WotC:s webbplats.

Frågan är då om du ska köpa de nya reglerna? Om du inte gillade D&D tidigare, så ska du inte göra dig besvär med 3.5. Om du har 3.0 och inte vill lägga ut pengar på nya böcker, ladda hem informationen på nätet. Du kan också fortsätta utan att uppgradera om du så vill, men då missar du några uppenbara förbättringar av systemet.

Men om du inte redan spelar D&D så är version 3.5 rätt tillfälle att hoppa på tåget. Böckerna är välskrivna och välproducerade, fullmatade med information och med potential till oändliga äventyr!

Länkar:
d20 System Reference Document 3.5 - www.wizards.com/D20/article.asp?x=srd35