Promethean: The Created
World of Darkness
288
298:-

Intryck: 3     Innehåll: 1   4

Med Promethean ger White Wolf oss ännu ett spel där ett klassiskt monster hottas upp och placeras i nutid. Den här gången är det Frankensteins skapelse som får sig en omgång. Men behöver vi verkligen ytterligare ett monsterspel?
Spökeposet Orpheus var företagets förs-ta spel med en i förväg bestämd utgivning och man gillade konceptet nog mycket för att plocka över det till nya World of Darkness. Vid det här laget har vi redan tillgång till hela utgivningen av Promethean, totalt fem böcker.

Begränsad utgivning
Många kanske tycker att det är tråkigt med ett spel där man redan från början vet att det inte kommer fler supplement redan efter det första året, men jag ser mest fördelar. Genom att redan från början veta vad som gäller tvingas utvecklarna se till att spelet blir komplett direkt istället för att hålla på intressant innehåll till senare. Dessutom slipper fansen bli besvikna ifall spelet läggs ner oväntat snabbt, något som White Wolf har stor erfarenhet av. Med det här konceptet sitter man säkert då det alltid går att ändra sig och fortsätta utgivningen ifall ett av spelen skulle göra stor succé. De fyra supplementen kommer inte att recenseras i den tryckta tidningen, men när du läser det här bör den första av dem finnas bedömd på www.speltidningen.se – Fenix webbplats . Innan vi går vidare kan det vara värt att nämna att man behöver grundboken World of Darkness Rulebook för att spela The Created.
I Promethean: The Created spelar du ett monster skapat av en eller flera döda kroppar som väckts till liv av den gudomliga elden, en mystisk kraft som några få människor genom historien lyckats tygla. De monster de skapat drivs av en vilja att bli levande på riktigt, att fylla den tomhet de känner med en riktig själ. Den resa de genomgår försvåras av att allt levande känner en instinktiv ovilja mot deras onaturliga tillstånd och till och med växtlighet och klimat tar skada av deras närvaro. Samtidigt så är det få av de skapade som är starka nog att aldrig ge upp för sin förtvivlan över denna utstötthet och slå tillbaka mot mänskligheten. I små grupper reser de runt sökandes efter ledtrådar till livets gåta.

Samma gamla Vampire?
Vid en första anblick kan det verka som om Promethean bara är samma gamla Vam-pire i ännu en ny utstyrsel. Man spelar ångestfyllda monster som måste hålla sig undan från människornas värld. Det finns fem olika ”raser” att välja mellan som passar in på var sitt mer eller mindre arketypiskt skapat monster. Rollpersonerna spelar varelser som i sin tur skapats av dessa första prometheans. Det finns ytterligare en undergrupp med fem alternativ, den här gången kallad Refinement, som också definierar rollpersonen och ger tillgång till en uppsättning superkrafter. För superkrafter finns det precis som i alla tidigare spelen. Sida efter sida av dem.
Men när man sätter sig in i spelet märker man att det skiljer sig på flera viktiga punkter från den tidigare utgivningen. Det mest uppenbara är att det inte fokuserar det minsta på maktkamp i det område man valt att spela i. Prometheans är alldeles för ovanliga för att skapa ett eget samhälle och deras förbannelse gör det svårt att stanna på samma plats. Spelet blir istället en road movie där gruppen ständigt rör sig i sitt sökande efter riktigt liv.

Fokuserat avancerat
Den andra skillnaden är att spelet uppmanar till kampanjer med ett planerat slut, där rollpersonerna faktiskt har en ärlig chans att lyckas med sitt mål. En stor del av boken handlar om hur spelledaren och spelarna på bästa sätt planerar spelet så att det kan följa denna modell. Jämfört med de flesta andra traditionella rollspel är det mer fokuserat och samtidigt svårare för ovana spelledare. En liten finess som jag gillar är att de fem böckerna innehåller varsitt äventyr som dessutom kan fungera som en sammanhållen kampanj. I varje del besöker spelarna en av de städer som redan finns beskriven till World of Darkness, så de som äger de böckerna får ytterligare en användning för dem.
Allt sammanräknat så är Promethean ett ypperligt rollspel. Det kanske inte passar så bra för nybörjare, men den som gillar World of Darkness får ett nytt koncept som behåller tillräckligt mycket av de traditionella elementen. Vi är vana vid att White Wolf ger oss spel som handlar om hur det är att bli ett monster. Den här boken ger oss istället berättelser om hur det är att förvandlas till människa. Det är den mest avgörande skillnaden och det som får Promethean att stå ut från mängden.

Sätt ditt eget betyg på Promethean: The Created!

Innehåll 8
Sammanlagt betyg 15