Margaret Weis Productions
Battlestar Galactica
256
358:-
  Intryck: 9     Innehåll: 9   18

Cylonerna har en plan - som inte avslöjas här
Rollspelet Battlestar Galactica baserar sig på Ronald D. Moores nyinspelade serie med samma namn. Eftersom jag är en tillgiven tittare, var jag nyfiken på hur man hade lyckats fånga känslan från serien. Hur packar man in all den paranoia, den enorma förlust och den integritet settingen behöver i ett rollspel? Och hur gör man den ångest och de svåra beslut besättningen på Galactica måste ta till underhållning?

För er som inte har sett serien handlar det om ett science-fictionrollspel. Mänskligheten är på flykt undan cylonerna. De är robotar skapade som slavar, men de blev medvetna om sin existens och gjorde uppror. Ett krig bröt ut mellan människa och maskin. Rollspelet börjar 40 år efter det första cylonkriget. Mänskligheten har inte hört något från cylonerna sedan det eldupphör som förhandlades fram, men nu är de tillbaka. Cylonerna attackerar de tolv kolonier mänskligheten har bosatt sig på och näst intill utrotar hela rasen. Mindre än 50.000 lyckas fly, och där vi kommer in i bilden. Ett krigsskepp – Galactica – tillsammans med en civil flotta är allt som finns kvar.
Introduktionen lovar gott. Mycket vikt läggs vid seriens fokus på drama och konflikter, och man ger också en bra översikt över vad rollspel är och vad spelledarens respektive spelarens roller innebär. Nog så viktigt och bra förklarat. Det dras många (och bra) paralleller till TV-serien.
Därefter blir det sämre. Den bakgrundsbeskrivning som finns är inte så omfattande som jag hade velat. Har man sett serien har man mer information än den som finns i boken. Nu beror det förmodligen på att rollspelet bara är baserat på första säsongen, men till och med delar av det materialet skiljer sig från TV-seriens. Det handlar förvisso om detaljer, men det känns ändå slarvigt. Har man inte så mycket bakgrundsmaterial med i rollspelet borde man försöka fokusera på att åtminstone få det rätt. För oss tokiga fans, menar jag.
Reglerna är baserade på Cortex-systemet. Det är ett system som tidigare använts i rollspelet Serenity, och om du äger det lär du känna igen det här också. Precis som i Serenity finns tre olika startnivåer att lägga sin kampanj på, recruit, veteran och seasoned veteran. Startnivån avgör hur många poäng du har att bygga rollperson för.
Rollpersonsskapandet är enkelt, och precis som i Serenity lägger man mycket vikt vid personlighet och egenheter hos rollpersonerna. Det finns många egenheter att läsa om, men när det kommer till färdigheterna blir jag lite tveksam. Förvisso är det ett spel som fokuserar på kampen för överlevnad, men det känns ändå som att det är lite för tungt fokus på att slåss.
Reglerna är enkla och täcker upp de flesta situationer, och spelledaren får även hjälpsamma tips på hur han eller hon skall kunna improvisera i de undantag som oundvikligen kommer att uppstå.
Den bästa biten kommer sist. Det är spelledaravsnittet. Många matiga tips och bra upplägg på hur man skapar kampanjer finns med. Faktum är att det boken igenom dräller av inspirerande uppslag på hur man kan skapa sin egen Galactica-kampanj, både baserad på serien och mer fristående. Det här avsnittet väger upp många av de brister som finns i resten av boken.
Layouten då? Och språket? Nej, det imponerar inte direkt. Mängder av bilder från serien lättar knappast upp. Boken lider av för många typsnitt och en förhoppning om att färgtryck skall distrahera läsaren ifrån layouten. Jag har i och för sig sett värre, men det vore trevligt att med jämna mellanrum få se bättre.
Språket lämnar också övrigt att önska. Det känns överarbetat och allt för familjärt för att funka som regeltexter. Dessutom är korrekturen bristfällig. Inte bra alls.
Slutlig dom då? Hmm... Spelledarsektionen är bra nog att köpa rollspelet för. Det är bra, solida råd. Reglerna fungerar, och mycket av informationen man får om skepp och utrustning är sådant det förmodligen skulle ta lite tid att hitta på nätet. Rollpersonsavsnittet är också bra, så i stort sett är det ett helt okej rollspel. Det är bara synd att all bakgrundsinformation och metaploten inte får lov att få plats i rollspe-let. Cylonerna har en plan. Men den lär jag inte få reda på förrän serien är avslutad. Eller tills jag hittar på en egen.

Sätt ditt eget betyg på Battlestar Galactica!

Intryck 10
Innehåll 10