Mindless Gaming
Bortom
112
279:-

Intryck: 6     Innehåll: 8   14

Bortom fokuserar bra på spelupplevelsen
Bortom: Lögnens Slöja är ett svenskt skräckrollspel av Robert Jonsson. När jag först fick rollspelet i handen kände jag mig något tveksam. Omslaget ser lite taffligt ut. Men i det här fallet skall man inte döma enbart efter utseendet.

Bortom utspelar sig i nutid, och genom kam-panjerna är det meningen att rollpersonerna skall upptäcka en verklighet som ligger bortom vår egen. För att låna en fras från ett annat svenskt skräckrollspel – verkligheten är en lögn. Det finns ett annat plan än vårt eget där demoner och gamla gudar håller till. De kan med jämna mellanrum ta sig in i vår verklighet, där de inte verkar ha det allt för lätt – det nämns ofta att de gömmer sig. Inte helt konstigt, eftersom det i boken finns med tre organisationer, varav två är demonjägare. Den tredje påminner mycket om en viss advokatfirma i en numera nedlagd TV-serie. I vilket fall som helst så handlar mycket av spelandet om att upptäcka nya och skrämmande konspirationer, demoner och andra skräckinjagande sanningar som tidigare varit dolda för rollpersonerna. Som spelledare får du en bra introduktion till olika typer av berättelser och exempel på hur de kan se ut.
Bortom har ett enkelt regelsystem som fungerar bra. Det är strömlinjeformat och uppenbarligen till för att stödja berättandet, som är det som kommer i första rummet i det här rollspelet. Reglerna känns mer eller mindre bekanta. Man har fyra grundegenskaper, Ego (mental prestationsförmåga), Kropp (din fysik), Uppmärksamhet (mental kapacitet) och Utstrålning (som används för att påverka andra, men även inbegriper viljestyrka). Beroende på vilken nivå spelledaren lägger sin kampanj på får man antingen 30 eller 40 poäng att fördela över sina egenskaper. Utöver det finns det arton färdigheter att välja mellan, men istället för att verka torftigt framstår systemet som minimalistiskt. För att lyckas med en färdighet gäller “vanliga” svårighetsgradsslag. Man lägger ihop egenskap med färdighet och slår en sexsidig tärning som skall nå över eller lika med svårighetsgraden. Enkelt, men effektivt.
Det är lätt att bygga en rollperson, och de regelrelaterade bitarna tar max 20 minuter att ta sig igenom. Tur är att det finns en lathund för uträknande av vilka kostnader som gäller. Texten var inte helt okomplicerad. Generellt finns det gott om exempel.
Det som uppmuntrar är också att Bortom är skrivet inte enbart för spelledare utan även för spelare. Som spelare får jag hjälpsamma tips om hur skador, skräck och andra regler påverkar min rollpersons uppträdande.
Kampanjvärlden då? Nja, det är kanske inte helt nyskapande, men det är en stor skopa man får. Av de 77 sidor som upptas av regler är mer än en tredjedel koncentrerade på världsbeskrivning. Känner mig lite som Oliver Twist när jag sträcker fram händerna och säger “kan jag få lite mer?”
Min stående punkt är min återkommande klagan på layout. I det här fallet kan jag säga “det kunde ha varit värre”, men jag vill inte sträcka mig så långt som att jag tycker att det är snyggt. Omslaget är som tidigare nämnts rätt bedrövligt. Illustrationerna varierar rätt kraftigt i kvalitet. Bäst är de bilder som påminner starkt om Mike Mignolas svartvita, strama stil.
Språket är lite mysko. Det fungerar i regeltexterna, men faller platt i stämningstexterna. En sak som dock gläder mig enormt är att det märks att det är korrekturläst.
Slutsats: Bortom är ett alldeles utmärkt nybörjarrollspel, dels för att reglerna är så enkla och lätta att lära sig, dels för att regelboken inte är särskilt tung att ta sig igenom och sist men inte minst för att det fokuserar så bra på spelupplevelsen och vad rollspel handlar om. Ja, det är minimalistiskt, ja, det kan tyckas lite smått stereotypt på sina ställen, men författaren har prickat in just de områden som behövs för att kunna spela, och i grund och botten är det välgjort. En bra debut, med andra ord. Nackdelarna är att det dels känns för kort – av drygt 110 sidor är det bara 77 som rör rollspelet, resten är ett introduktionsäven-tyr – och dels att det inte ger ett särskilt gott första intryck, visuellt sett.

Sätt ditt eget betyg på Bortom: Lögnens Slöja!

Totalt har 46 personer röstat.
Intryck 6,48