Av blod komna
Neogames
Eon
80
199:-

Så har den tredje delen i Sylfens vrede kommit. Rollpersonerna har lämnat den Samoriska lärans kloster. Tillbaka i Rampor träffar de åter De gamla och en inbjudan för dem till staden Targus i Damarien. Väl där börjar intrigerna och det är spännande att fördjupa sig i de olika fraktionerna, även om det krävs att man är insatt i Mundanas olika religioner och varelser. Allt jag som SL vill ha i ett äventyr finns med och är bra beskrivet. Det är kul att fördjupa sig i Damarien, dess historia och styre.
Av blod komna känns episkt och ibland kan man förvirra sig lite i hur man ska lägga upp de olika delarna som SL, men tack och lov finns tips om hur man kan göra. Precis som i sin föregångare, Katres gåtor, har man stor frihet att lägga upp händelserna som det passar spelgruppen, vilket jag tycker om. Av blod komna har stor potential och ger rollpersonerna en hel del att tänka på och inte så mycket strid, även om det förekommer. Utvecklingen beror på hur spelledaren låter händelserna utspela sig i äventyret och hur rollpersonerna agerar. Det jag kan sakna är en klarare tidslinje över när saker och ting inträffar. Vissa delar riskerar att stressas igenom och det kan bli svårt att hålla koll på allt. Det roliga är att man får använda geniknölarna rätt mycket och inte bara vapen och muskler.
Staden Taurus beskrivs väldigt bra och kan även användas som en stadskampanj i andra äventyr för en driftig SL. Och det är den här delen jag personligen trivs bäst med. Allt från hur staden styrs och vilka grupperingar som styr i det fördolda finns med. Personligen fick jag många spelidéer för framtida äventyr. Rollpersonerna kan både få mäktiga fiender och vänner. Kartor och övriga illustrationer håller som vanligt hög klass. Spelledarpersonerna är intressanta och beskrivs bra. Boken är på 80 sidor, varav en hel kartsida över Targus och tre sidor med värden över spelledarperso-ner. Det finns även mindre kartor över de platser som är intressanta och viktiga.

Text: Olof Bjälkvall

Sätt ditt eget betyg på Av blod komna!

Totalt har 10 personer röstat.