Dungeon Survival Guide
Dungeons&Dragons
64
175:-

Intryck: 2     Innehåll: 1   3

Som recensent försöker jag vara objektiv, och inte snöa in helt på de detaljer jag ogillar, utan istället försöka se helheten hos en produkt. Trots detta blir det en hel del negativa omdömen, och det är ibland svårt att veta var gränsen ska gå för klagomål. Därför är det med stor glädje som jag här har fått chansen att skriva om en riktigt genomusel bok, nämligen Dungeon Survival Guide till Dungeons & Dragons.
Dungeon Survival guide är en bok på 65 sidor som listar upp vad en ”dungeon” (ungefär ”fängelsehåla” eller ”källarvalv”) är för något, och sedan går igenom några kända dungeons till D&D. Det sistnämnda innebär rent praktiskt att man skriver lite om ett känt publicerat D&D-äventyr. Ordantalet per sida är lågt, och mycket utrymme ges till illustrationerna (som alla är återtryckta från tidigare produkter).
Vad kan man säga om den här sortens produkt? Vad är tanken bakom? Det är inte en regelbok, då den inte innehåller några regler till D&D. Det är inte en konstbok, då alla illustrationer är återanvända (vissa direkt ur grundböckerna!). Det är inte en bok för intresserade av de olika spelvärldarna i D&D, då boken är skriven i en extremt lätt och innehållslös stil. Inte heller är det en reklambok eller introduktion för övriga produkter, då mestadelen av de äventyr som presenteras inte finns i tryck idag.
Min enda slutsats är att man försökt göra en bok av listan som presenterades i Dungeon magazine över D&D’s bästa äventyr någonsin, och misslyckats totalt. Från de dumma ”överlevnadstipsen” som olika karaktärer ger, till den sparsamma och innehållsfattiga texten till de återanvända bilderna är Dungeon Survival Guide inte bara ett bottennapp, den är totalt värdelös. Min gissning är att detta är en budgetprodukt som Wizards beslutat sig för att slänga ihop innan den nya editionen av D&D kommer.
Jag kan inte rekommendera denna bok, som borde varit en artikelserie. Köp något annat istället, för här finns inget att hämta.

Sätt ditt eget betyg på Dungeon Survival Guide!

Intryck 2