Winter Masques
Changeling
144
238:-
  Intryck: 6     Innehåll: 10   16

Winter Masques är det andra supplementet till Changeling - The Lost. En modul per årstid. Säga vad man vill om White Wolf, men det ligger poesi i hur de ger ut de här produkterna. Jag är totalt såld på Changeling.
Winter Masques är en bok om identitet och masker. Den handlar om en fördjupning av Seemings och Kiths, men även olika hov utöver de som finns i grundboken. Det är mer information om varje seeming, hur de minns sin vistelse i Arcadia. Man får också reda på vilken typ av människor som oftast rövas bort till en viss seeming. Utöver det har varje seeming fått nya kontrakt avpassade just för dem. Tyvärr känns en del av dem lite “over the top”.
Begreppet kiths expanderas, och de olika kithsen får flyta in i varandra. Bra, då det luckrar upp “måsten” när man skapar sin rollperson. Det finns även tillvalsregler för hur man hanterar två kiths på en gång och hur man gör sig av med ett kith man inte längre tycker stämmer. Det öppnar många möjligheter till intressanta berättelser.
Det sista kapitlet handlar om hur du med hjälp av mytologi omvandlar dina rollpersoner till unika varelser som har sina rötter i uråldrigt mänskligt berättande. Ett underbart kapitel. Förutom mängder av tips får man en genomgång av hur Hedge tar sig olika uttryck i olika klimat och en rad olika nya hov med nya egenskaper. Särskilt förtjust är jag i Månhovet, där monstren får ta plats och bisarra beteenden tillhör vardagen. Sedan är Czernobog månhovets beskyddare. En gudom jag är lite svag för.
Layouten är bra, med ett par undantag. Man envisas fortfarande med att lägga bilder bakom texten, och storleken på texten ändras från kapitel till kapitel. Som vanligt är texterna välskrivna. Jag är dock lite orolig för hur nya förmågor kommer att ställa till det. Det är som att författarna försökt trumfa grundboken med nya fantastiska påhitt. Man bör också vara tålmodig när man letar efter regler då de är insprängda i texten och det inte finns ett vettigt index.

Sätt ditt eget betyg på Winter Masques!