Starcraft – brädspelet
2-6
3-5 timmar
700:-
  Intryck: 9     Innehåll: 8   17

Fantasy Flight Games har under de senaste åren blivit kända för sina påkostade spel och deras senaste skapelse StarCraft: The Board Game har varit hett efterlängtat. Spelet baseras på det extremt framgångsrika strategispelet StarCraft, som trots att det har många år på nacken ofta framhålls som det bästa i sin kategori. Fantasy Flight har stor press på sig att göra ett spel som behåller känslan från originalet och samtidigt fungerar bra som brädspel.

Stort och imponerande
Spelet kommer i samma gigantiska box som Twilight Imperium och Tide of Iron, och även om det blir rätt mycket luft i den när allt packmaterial är borttaget så får man mycket för pengarna. Alla stridande enheter från datorspelets grundversion finns med som plastfigurer, totalt 180 stycken. En stor fördel är att man inte behöver plocka loss dem från plastkartan själv, allt ligger färdigt i en påse. Tyvärr är det ett vanligt problem att några av baserna till de flygande enheterna är avbrutna, så även i mitt exemplar. Fantasy Flight brukar vara bra på att ersätta den här typen av skador, men det ger ett lite tråkigt intryck.
StarCraft går att spela på upp till sex personer, och då kommer det att vara två vardera av Terrans, Protoss och Zerg. Raserna är hyfsat olika i hur de fungerar i spelet, med helt olika enheter, uppgraderingar och stridskort. Till skillnad från i datorspelet så kämpar man över flera olika planeter, på en karta som byggs upp gemensamt i början på omgången. Planeterna är uppdelade i områden som kan ge dig kristall, gas eller poäng. De två förstnämnda behövs för att bygga enheter och uppgraderingar, medan poängen givetvis gör att du vinner spelet. Än så länge är allt standard men nu kommer en viktig finess, orderbrickorna. Varje spelare har två vardera av attack, bygg och forska. Dessa placeras en efter en nedvända ut på planeterna tills alla spelare lagt ut fyra stycken. När det sedan blir din tur att handla får du vända upp en orderbricka och utföra den. Men bara om den ligger överst i högen av brickor på planeten! Exakt i vilken ordning du och motspelarna placerat sina brickor har mycket stor betydelse för utgången. Jag älskar det här systemet som ger otaliga möjligheter till avancerade strategier.

Stridskorten avgör
Nästa viktiga mekanism är stridskorten. Dina enheter har i sig inte några värden för attack eller försvar utan det avgörs helt av vilket kort du spelar ut på dem under striden. Skillnaden kommer i vilka kort som går att använda tillsammans med vilka enheter. De som är dyra att bygga har i ofta bättre kort, men många kort går att använda till flera olika enheter. Det är även korten som aktiverar enheternas specialförmågor. Det gäller att se till att ha de rätta korten för att du ska kunna få ut maximal effekt ur dina styrkor. Du får nya kort i början på varje strid, men det är ofta viktigt att skaffa extra genom att forska och då kan du betala för att få blanda in nya kort i leken. Den som har den bäst lämpa-de handen kort går ofta vinnande ur striden. Det handlar inte så mycket om tur som vem som sett till att spara rätt kort från rundan innan och hunnit dra många innan slaget brakar lös. Ännu en mekanism jag gillar då det ger viktiga val i striderna och är mindre slumpmässigt än tärningar.
Ett område som är mer problematiskt är de händelsekort som man får spela ut i stort sett varje runda. De har förmågor som ibland är extremt kraftfulla och skakar om hela partiet. Jag förstår att man vill ha en mekanism som kan bryta upp statiska positioner men jag tycker det är väl slumpmässigt när man låter skicklighet avgöra på så många andra områden. Ett annat tillfälle där slumpen avgör för mycket är byggandet av spelplanen. Jag misstänker att många kommer att experimentera med olika förbestämda planer för att få bättre balans. Slutligen bör jag påpeka att StarCraft är ett avancerat krigsspel, så den som är van vid de tyska familjespelen kommer kanske tycka att det är lite för krångligt.

Ett av de bästa
Trots sina svagheter så rankar jag helt klart StarCraft: The Board Game som ett av världens bästa krigsspel. Det har snygga komponenter, går tillräckligt snabbt att spela och kombinerar flera nyskapande mekanismer på ett ypperligt sätt. Dessutom så finns känslan från datorspelet där tillräckligt mycket för att man aldrig glömmer att det är StarCarft man spelar. Så länge som du inte är helt allergisk mot krigsspel bör du prova det. Eller så litar du bara på mig och köper det direkt imorgon!

Sätt ditt eget betyg på Starcraft – brädspelet!

Totalt har 7 personer röstat.
Intryck 7,71