Last Night on Earth - The Zombie Game
Flying Frog Productions
2-6
60 mimuter
470:-

Efter att ha spenderat julhelgen med att sträckläsa Max Brooks småmysiga zombie-epos World War Z kände jag mig extra taggad att ta mig an lilla Flying Frog Productions debutalster, Last Night On Earth – The Zombie Game. Efter att ha hängt alldeles för mycket med brädspelsnördarna på Boardgame-geek den senaste tiden hade jag dessutom höga förväntningar då spelet fått ett lysande mottagande där. Last Night On Earth är precis lika bra som jag hoppades, men det är inte ett spel som kommer att passa alla.
För att vara ett litet indiebolag har Flying Frog Productions gjort ett fantastiskt jobb med produktionen. Det är snyggt illustrerat, praktiskt förpackat (i en alldeles lagom stor box) och fullproppat med innehåll. Eller vad sägs om en spelplan bestående av en huvuddel och sex L-formade tilläggskartor, en bunt kortlekar för både zombier och hjältar, ett tjugotal plastfigurer, karaktärs- och scenariobrickor i tålig kartong och en cd med stämningsmusik. Japp, Last Night On Earth är spelet med en egen sida på Myspace och ett eget soundtrack. Konceptet är lysande på pappret. I praktiken är det tyvärr inget vidare då skivan bara innehåller hissmusik som försöker låta läskigt. Gör dig själv en tjänst och släng skivan direkt när du öppnar boxen. Men det är ett ickeproblem då resten av produktionen är så välgjord. Ok, jag ska klaga på en sak till, regelhäftet har en lite jobbig bakgrund som gör texten en smula svårläst.
Så vad gör man då? En eller två spelare tar rollen som zombies medan resten får spela hjältar. Man spelar alltid med fyra hjältar på spelplan, oavsett hur många spelare man är (är man sex spelare får två spela zombies och resten tar en hjälte var). Spelplanen slumpas fram genom att man väljer fyra av de sex kartplattorna och lägger ut dem runt huvudkartan. Sedan väljer man ett scenario av de fem som följer med spelet (det finns fler på Flying Frogs hemsida och på Boardgamegeek). Det enklaste går ut på att hjältarna måste döda 15 zombies innan solen går upp för att vinna (och utan att mer än en hjälte stryker med). Det finns även mer avancerade historier som Escape in the truck där spelarna måste hitta bensin och nycklar till lastbilen för att kunna fly från den zombiesmittade småstaden. Man slår fram hur många zombies som börjar på spelplan med två tärningar och sedan får zombiespelaren sätta igång med att jaga de stackars utsatta människorna. Zombierna förflyttar sig långsamt, men de är många och de har framförallt kort som kan användas för en massa oväntade hemskheter. Zombiespelaren kan t ex lägga ett kort som gör att ljuset i ett hus där en hjälte befinner sig plötsligt släcks. Eller framkalla zombies bakom ryggen på hjältarna just när de trod-de sig vara säkra osv. Hjältarna kan å sin sida leta i de hus som finns i staden för att hitta utrustning och vapen. Det här är livsviktigt för att hjältarna ska ha någon chans. Det är nämligen svårt att döda en zombie om man inte är utrustad med ett vapen. Striden går till så att en hjälte slår två sexsidiga tärningar medan en zombie bara slår en. Lyckas hjälten få en tärning som är hög-re än zombiens så lyckas han bara freda sig. Man dödar endast zombien genom att slå samma siffra på båda tärningarna och slå över zombiens slag. Får däremot zombien en högra siffra (eller båda slår lika) så tar hjälten en skada. Eftersom hjältarna endast tål två eller tre skador förstår ni själva att striderna är riktigt svåra.
Hjältarna man spelar är alla som tagna ur en valfri b-film. Vi har quarterbacken Johnny, nurse Betty, Sheriff Anderson och bondens dotter Jenny, för att nämna några. Alla karaktärer har olika egenskaper, quarterbacken kan t ex blitza sig igenom zom-bies tack vare sin fotbollsträning.
Det är kanske inget spel alla blir förtjusta i. Det är väldigt turdrivet då det mesta styrs med tärningsslag eller slumpvis dragna kort. Det ger också en obalanserad känsla. Jag säger känsla, för jag är ganska säker på att det är mer balanserat än vad man först tror. Man får lätt intrycket att det är omöjligt att vinna med hjältarna innan man upptäcker vilka strategier man måste använda.
Last Night On Earth – The Zombie Game är ett lysande spel i sin genre. Det är allt jag ville ha av Zombies!!! (Twilight Creations brädspel på samma tema) men aldrig fick. Det man framför allt lyckats så bra med är att skapa en känsla av konstant spänning. Man har alltid oddsen emot sig och måste hela tiden fly till nästa hus för att försöka håla ut ett litet tag till. Att spelet dessutom passar lika bra att spela med bara två som med sex spelare är en oväntad överraskning. Är du det minsta intresserad av zombies eller bara ute efter ett spännande spel är det ett av de bästa spelen på marknaden just nu.

Sätt ditt eget betyg på Last Night on Earth - The Zombie Game!

Totalt har 13 personer röstat.
Intryck 7,77