Ticket to Ride - Switzerland
Days of Wonder
2-3
45 mimuter
220:-

Intryck: 7     Innehåll: 5   12

Ticket to Ride är ett koncept som har hållit bra, och det har kommit ett antal olika versioner med olika typer av regler. I expansionen Switzerland (Schweiz) får man en ny karta, 46 nya biljettkort (uppdrag), och ett häfte med regler.

Reglerna i korthet
Ticket to Ride: Switzerland är för två eller tre spelare, och reglerna är ett urval av regler från tidigare versioner av Ticket to Ride. I korthet: spelarna har 40 vagnar vardera att placera ut på de olika sträckorna på brädet. För att få placera vagnar, måste spelarna spela ut kort i samma färg och antal som motsvarar den sträcka de vill kontrollera. Korten som används till detta dras två per speltur från en hög på bordet eller från de fem uppvända kort som ligger bredvid högen.

Loken räknas bara som ett kort
I tidigare Ticket to Ride har det räknats som att dra två kort om en spelare drar ett lokkort (en joker som räknas som valfri färg) från de fem synliga korten. Så inte längre, i Ticket to Ride: Switzerland räknas det som ett enda kort vilket gör att loken används mycket oftare i spelet.

Tunnlarna från Ticket to Ride: Europe är tillbaka
På spelplanen finns det tunnlar, som introducerades i Ticket to Ride: Europe. För att muta in dessa måste spelaren först lägga ned de kort som det ska byggas med på bordet och sedan dra tre kort ur högen, och för vart och ett av dessa kort som motsvarar den färg som används (eller ett lok) måste spelaren betala ett kort extra i den färgen (eller ett lok) för att färdigställa bygget. Om spelaren inte kan det får hon ta upp sina kort till handen igen och turen går sedan vidare.
En annan förändring som gäller i samband med tunnlar, är att det i Ticket to Ride: Switzerland enbart är till tunnlar som loken får användas – vanliga sträckor har alltså inte längre någon form av jokerkort. För tunnlar kan loken dock som vanligt användas antingen som ersättare för saknade kort, eller för hela sträckan.

Olika sorters biljettkort
Biljettkorten finns av två typer. Dels den vanligaste där sträckan går mellan två städer, dels den i Ticket to Ride: Märklin introducerade typen mellan en stad och ett angränsande land, samt en typ som går mellan två angränsande länder. Det går att ta sig till de olika grannländerna på flera olika sätt, och dessa biljettkort har flera olika alternativa poäng som ges baserat på vilken sträckning spelaren har använt.

Mer kompakt karta
Kartan i Ticket to Ride: Switzerland är mer kompakt än tidigare kartor, och precis som med Ticket to Ride: Nordic Countris så verkar målet ha varit att göra det till ett snabbt spel med mer (elak) interaktion mellan spelarna. Det finns också väldigt många tunnlar på det här brädet, vilket gör att slumpen eller avvägningen om man vågar ta risken att kanske inte kunna bygga spelar en större roll än den gjort tidigare. Många sträckor går inte att avsluta utan att bygga en tunnel.

Spelbrädet håller hög kvalitet, tillskillnad från korten
Spelbrädet håller samma stil och kvalitet som tidigare bräden i serien, med tydliga färger och symboler. Korten är av den mindre modellen, som i första utgåvan av Ticket to Ride, men känns tyvärr sladdriga och av lägre kvalitet. När man bara får ett bräde och några få kort, och sedan förväntas använda resten från tidigare utgåvor av spelet, känns det snålt.

Ett givet köp för de inbitna fansen, men just inga andra
För en Ticket to Ride-älskare är det här nog ett måste att skaffa (fast det har ni säkert redan gjort), men för er andra rekommenderar jag de tidigare utgåvorna av spelet.

Text: Wille Raab