Cosmic Encounter
Avalon Hill
3-6
90 mimuter
400:-

Intryck: 6     Innehåll: 4   10

Jag måste medge, jag är barnsligt förtjust i sci-fi, har varit sedan barnsben. Oavsett vilken form det kommer i; böcker, spel, filmer, kläder – är det sci-fi får det alltid lite extra plus i min bok. Tyvärr kan inte ens det rädda det här spelet till ett högre betyg. På lådan kan man utläsa att det handlar om att bilda allianser, förhandla och kolonisera, och det är väl till viss del sant. Den, eller de, första som koloniserar fem planeter utanför sitt eget solsystem vinner. Man kan hjälpa till att försvara och att anfalla, allt med lite olika vinster, och att muta sina motspelare att hjälpa just en själv är fullt tillåtet. Alla medel är tillåtna (jag kan rekommendera pepparkakor som mutmedel). Man spelar olika raser med egna speciella förmågor som hjälper till under spelets gång. Vissa har attackförmågor, andra har mer defensiva och ytterligare andra har förmågor som underlättar vid förhandlingar. Med 25 raser att välja på ger det en rolig variation.
Spelet har ett antal år på nacken, närmare trettio, om jag inte har helt fel, och det märks. Jämför man med andra spel som finns på marknaden har det här inte mycket att komma med, det är för simpelt. Bara en sådan sak som att man inte själv bestämmer vilket solsystem man ska kriga i, det slumpas fram. Detta gör att man kan slänga all form av strategi och taktik ut genom fönstret. Å andra sidan är det också lite roligt, den man var allierad med förra turen kan helt plötsligt vara den största fienden. På så sätt är det stor variation i spelandet, det går inte att förutse vad som kommer att hända härnäst. Det vore dock roligt att få tänka lite själv. Mot slutet av ett parti är risken också stor att det bara blir pingpongspelande. Om en person har fyra kolonier kommer självklart de andra att göra sitt bästa för att hindra denna från att få en femte, vilket gör att man gärna hjälper försvararen. Vid nästa drag kanske man istället för att försöka få en till koloni själv bara försöker kasta ut den möjliga vinnaren från en av sina kolonier och så är det igång. Fram och tillbaka, fram och tillbaka. Det här gör att det blir tråkigt och i slutändan kanske man bara låter någon vinna för att bli klar någon gång.
Sedan har vi regelboken… Hjälp! Hälften av tiden vi spelade gick åt till att försöka förstå hur reglerna egentligen fungerade, vad vissa saker var bra till och när man fick använda vissa kort och krafter. Vem som än har skrivit den där regelboken borde försöka spela spelet med hjälp av den och sedan göra om den. Bara en sådan sak som när man får använda sin ras förmåga, oj… Vi hade haft mycket färre diskussioner om det bara hade stått klart och tydligt någonstans, som det var nu fick man leta igenom tre till fyra olika ställen i regelboken och på korten för att till slut med hjälp av småsaker kunna komma överens om något. Tydlighet saknas, hela vägen igenom.
Det finns en massa plotter med i spelet också, man har ett moderskepp att anfalla med och varsin carrier att använda för att hjälpa andra att försvara sina planeter. Att få ned sina skepp i dessa var ett bök vi gärna hade undvikit, men samtidigt är det bra att det finns med något för att visa hur mycket man anfaller med. Hade dock varit bättre med bara någon form av platta.
Vad finns det som är bra med spelet då? Spelplanen, bland annat. Den består av fem delar som man sedan sätter ihop, beroende på antal spelare och var den person sitter som vill ha en viss färg. Den är heller inte så där vansinnig stor, utan får plats på en vanligt bord, utan problem. Jag tyckte om layouten på spelet, den var härligt sci-fiig med skön åttiotalsretrokänsla. På en-counterkorten står det klart och tydligt när de kan användas och hur, med en trevlig och rolig flavourtext nedtill.
Så, vad kan man säga? Ganska tråkigt spel men med schysst layout. Knappast värt pengarna för den vane spelaren men är du yngre och inte så van vid brädspel kan det duga, även om det finns bra mycket bättre spel på marknaden även för dig.

Text: Petra Sahlin

Sätt ditt eget betyg på Cosmic Encounter!