Axis & Allies Expanded Rules

175:-

Intryck: 5     Innehåll: 7   12

Expanded Rules är precis som titeln antyder en samling extraregler till Axis & Allies Miniatures. För pengarna får man ett regelhäfte på 52 sidor och två dubbelsidiga spelkartor.
Regelhäftet består av 42 sidor regler och 10 sidor scenarion. Regeldelen utgörs av Advanced Rules (som ingår i den senaste startern och som även kan laddas ned gratis från den officiella hemsidan) med olika regeltillägg insprängda i texten. Här finns t ex nya regler för ennationsarméer och färdiga plutoner samt overwatch. Allt som allt är det 11 sidor med nya regler. I scenariodelen presenteras åtta historiska scenarion där man får stifta bekantskap med såväl Kursk som Heraklion.
Hexkartorna (i nya 3"-formatet) är av klassisk AAM-typ, dvs de föreställer landsbygd med diverse grönska. Kartorna är bra på så sätt att det är enkelt att identifiera olika terrängtyper och att de enkelt kan kombineras med kartorna i den nya startern. Det trista med dem är att de varken känns unika eller nya. Jag hade hellre sett kartor förestäl-lande öken-, kust- eller snölandskap.
Expanded Rules förtjänst är ett spel som blir mer historiskt korrekt. Istället för axelmakter mot allierade så får vi tyskar mot ryssar och istället för optade arméer så får vi mer realistiskt uppbyggda arméer. En del anser kanske att det förstör spelet eftersom spelarnas val av enheter begränsas, medan jag istället ser det som ett steg mot ett spel som faktiskt handlar om andra världskriget. Det som stör mig mest är att det ibland känns som att man måste anstränga sig för att hitta det som är nytt och som inte redan står att finna i en PDF. Sedan är tyvärr den svartvita inlagan snudd på oläsbar på en del ställen där mörk text lagts på en mörk bakgrund. Men nya kartor är alltid trevligt. Fast vore jag ute efter fler kartor så skulle jag nog antagligen investera i ytterligare en starter – jag får då lika många kartor, ungefär samma regler och tio bonusfigurer. Och det blir faktiskt billigare.

Text: Peter Lexelius

Sätt ditt eget betyg på Axis & Allies Expanded Rules!

Intryck 4