Murder City
2-5
320:-

Jag raljerade lite över White Wolfs inträde på brädspelsmarknaden i min recension av Monster Mayhem för något nummer sedan. Det får jag äta upp nu. För med nya Murder City har White Wolf lyckats använda sin erfarenhet från rollspelen till att skapa ett innovativt, stämningsfullt och roligt kortspel.
Här spelar man en framtida detektiv (eller jovian som det heter i spelet) som lever och verkar i en arkologi (ett –öh- väldigt, väldigt stort hus för er som inte är bevandrade i cyberpunk-terminologi). Du tilldelas tre mordfall och ska under spelets gång samla bevis, hitta vittnen och göra undersökningar för att till slut kunna presentera fallet för en rätt. I den här framtiden är nämligen dessa jovians både detektiver och åklagare.
Men först lite om spelets presentation. Jag klagade sist på att Monster Mayhem kom i en otympligt stor låda och till min förvåning har White Wolf bytt till en mycket smidigare box för Murder City. Lådan är tämligen fullmatad och innehåller bland annat fem olika karaktärsbrickor, en bunt kromade sexsidiga tärningar (för den rätta cyberpunkkänslan) och framförallt en hel drös med olika kort i varierande storlekar. Det finns olika kortlekar för mordfall, vittnen, mordvapen, händelser.
Reglerna är relativt omfattande och ganska spartanskt presenterade med tät text och få illustrationer. Men de är välskrivna och hyfsat pedagogiska. Lustig nog märks det verkligen att det är ett rollspelsföretag som gjort spelet då reglerna påminner mer om rollspelstext än den vanligtvis mer koncentrerade brädspelsprosan. Spelet är illustrerat av den utmärkte Christopher Shy (som tidigare bland annat gjort Transhuman Space) och hans vackra illustrationer skapar en bra cyberpunkig stämning. Det skulle dock inte skadat att ha sett lite fler illustrationer, då korten är mycket enkelt formgivna.
Spelet går som sagt ut på att lösa de tre mordfall man tilldelas i början av spelet och att sedan få förövarna att dömas i en rättegång. För varje fällande dom får den detektiv som är ansvarig för fallet pengar och den med mest pengar efter sex rundor vinner spelet. För att lösa fallen drar man kort ur olika högar och försöker matcha olika attribut till ett passande mordfall. När man lyckats samla på sig tre olika typer av bevisning för ett fall kan man välja att föreslå att fallet skall dras inför rätta. Den här delen är en av spelets mest intressanta delar, då man måste berätta om hur mordet har gått till utifrån de kort man har tilldelat fallet. Det är alltså upp till spelaren att hitta på hela händelseförloppet med hjälp av vissa grundläggande fakta. En annan spelare utses till auditor och får till uppgift att granska framställningen av mordfallet för att avgöra om det ska skickas till rättegång eller inte. Här finns det gott om utrymme för ränkspel då jovianerna är en sällsynt korrumperad kår. Om auditorn tvivlar på sanningshalten i framställningen kan han välja att granska bevisen. Lyckas han avslöja ett förfalskat bevis så faller naturligtvis hela mordfallet ihop som ett korthus. Visar det sig däremot att bevisen är korrekta så går fallet vidare till rättegång. Själva rättegången är en enkel affär där man slår ett antal tärningar och lägger till eventuell bonus från kort och egenskaper. Ju högre man slår, desto hårdare blir straffet för den anklagade. Här kan även andra spelare lägga sig i genom att spela händelsekort för att sabotera sin konkurrents förmodat vattentäta bevisning.
Murder Citys stora styrka är de händelsekort som kan vara såväl positiva som negativa för detektiverna. Det finns inga dubbletter av samma händelse, vilket gör att det finns en enorm variation i vad som kan hända. Men de bidrar framförallt till att ska-pa ett narrativ som nästan ger spelet en känsla av rollspel-light. Din detektiv kan supa sig full, upptäcka att hans fru är otrogen, hamna i en eldstrid, utveckla ett spelberoende, tappa bort vittnen och en massa annat i samma stil. Det finns dessutom kort som ändrar förutsättningarna för alla spelare via stora dramatiska händelser i arkologin.
Med rätt spelare, som uppskattar det stämningsfulla upplägget och gillar det rollspeliga upplägget med mordberättelserna så är Murder City ett lysande spel. Man ska dock ha klart för sig att grundmekaniken är relativt simpel och inte särskilt imponerande om man skalar bort temat och narrativet. För mig kvittar det då jag fullkomligen älskar tanken på att leka Harrison Ford och jaga replikanter i smuts och regn. Murder City är utan tvekan det perfekta komplementet till den nysläppta och briljanta Blade Runner-boxen.

Sätt ditt eget betyg på Murder City!