The Good, the Bad, and the Munchkin
Steve Jackson Games
2-6
45 minuter
240:-

Du trodde väl ändå inte att Steve Jackson skulle sluta sin stora kassako, spelet Munchkin? Inte en chans, i synnerhet inte när Munckin och alla dess expansioner står för över hälften av företagets vinst. Vilket på sätt och vis är förståeligt, Munchkin är ett riktigt bra och enkelt spelkoncept som ständigt förses med nya kort med charmiga bilder och ofta rätt fyndigt fåniga ordvitsar. Har man spelat alla, eller ens de flesta tidigare expansionerna infinner sig dock lätt en viss skepsis... Visst, Munchkin är kul, men... Är det nya spelet eller expansionen nödvändigt, eller ens värt det? Det är då Steve Jackson visar varför han kunnat fortsätta ge ut spel i alla år – hans fingertoppskänsla. Genom att släppa nya helt fristående varianter på Munchkin lockas inte bara spelets trogna fans, utan även de som älskar genren i fråga. När nu turen har kommit till vilda västern i och med The Good, the Bad and the Munchkin blir jag som gillar både Munchkin och vilda västern förstås riktigt glad. Det här är ett riktigt bra spel, där temat är väl genomfört.
Faktum är att grundupplägget i Munchkin passar hur bra som helst i vilda västern miljö. När det är din tur börjar du med att sparka upp saloondörren (drar ett kort där det kan finnas slemma motståndare, tyvärr fortfarande kallade monster, öppet så att alla kan se vem du möter). Om du inte drog ett kort med en motståndare, men ändå vill ha en fajt kan du spela ut ett kort från handen som du försöker besegra istället – vilket självfallet kallas att leta efter trubbel. Om du lyckas besegra motståndaren får du sno hans grejer (dra skattkort), men om du misslyckas måste du försöka fly undan, och dåliga saker kan hända (du kan förlora levels, prylar eller rent av livhanken). Till din hjälp har du allt från utrustning som en tengallon hatt (mycket användbar), medhjälpare som skolfröken (som kan hjälpa dig – eller till och med offra sig och dö i ditt ställe) och riddjur (där hästen utan namn är min favorit).

Text: Tove Gillbring

Sätt ditt eget betyg på The Good, the Bad, and the Munchkin!