Flying Lab
Paradox
MMORPG
360:-
  Intryck: 9     Innehåll: 9   18

Rollspel som är en fullträff på alla sätt
Så har det hänt: jag är fast i ett MMORPG, ett onlinerollspel som kommer att kräva massor av timmar i veckan i åtskilliga månader framöver. Yarrr! Det är Flying Lab Software som har utvecklat Pirates of the Burning Sea, ett spel som utspelar sig på 1720-talet i Karibien. Spelet har varit under utveckling i mer än fem år, och den 22 januari släpps det på riktigt. Själv har jag haft förmånen att testa det i betaversion och pre-release. Och oj, vad jag är fast.

Tidsperioden då spelet äger rum är strax efter det Spanska tronföljdskriget, ett storkrig som formade Europa och ”den nya världen”, efter vilket många tusen före detta sjömän stod på bar backe. Detta resulterade en storhetstid för piratvälden. De större piratstäderna kunde ha uppåt två tusen invånare, skyddade av fort som garanterade att inga nyfikna länder skulle erövra områdena.
I spelet tar du rollen som kapten på ett skepp, och seglar under fransk, engelsk, spansk eller piratflagg. Till din avatar (eller dina avatarer, du kan ha flera karaktärer) väljer du också en yrkesbana. För de tre länderna kan du välja mellan naval officer, privateer eller freetrader. Pirater kan dock inte välja yrke; är du pirat så är du pirat. Yrkesvalet påverkar din karaktärs färdigheter, vilket även möjligheten att välja vilken fäktningsskola du vill tillhöra gör. (Visst är det fint att kunna vifta stilfullt med floretterna, men inget går upp mot en bra skrevspark.)
Liksom i de större MMORPG:erna kan du ändra mycket i hur din avatar ska se ut, och du kontrollerar den i en tredjepersons-vy med rörlig kameravinkel. På samma sätt kan du ändra utseendet på ditt skepp, och ser det ur samma vinkel och med samma möjligheter till kameraändringar och att zooma in eller ut för att se mer av världen.
Spelet utspelar sig i och kring Karibiska havet och i grova drag kan man vistas i tre olika miljötyper: Du kan vara i en stad, på öppet hav, eller i olika scenariomiljöer.
På öppet hav befinner du dig på ditt skepp, och kan färdas mellan olika städer samt interagera med andra spelare och NPC:er som i sin tur befinner sig på fartyg. Vinden är givetvis en stor faktor i ett spel med segelfartyg, men det finns även markerade havsströmmar som gör att det blir naturliga farleder med extra mycket sjötrafik. Världen är snyggt gjord här, en blandning av en 3D-miljö med väldigt snyggt vatten och stiliga fartyg och en lite lekfullare form av kartimitation. Precis som på gamla kartor där drakar finns markerade finns det till exempel en jättebläckfisk på den lilla minikarta man kan ta fram – och döm om min förvåning när jag åkte över det området och insåg att den även fanns med i ”riktiga världen”.
Det finns drygt ett 80-tal städer i spelet och även här interagerar spelare (och NPC-er) med varandra. Här finns även ett antal olika funktioner så som handelshus, personer som kan träna dig i fäktning, värdshus, och så vidare. Det är här du kan samla på dig uppdrag att utföra, vilket sedan ger erfarenhet, dubloner, och föremål av olika slag. Uppdragen utgår ifrån städerna, och är antingen av den typ att du måste ta dig till en hamn för att ge dig ut på uppdraget – då du genast transporteras till uppdragets startläge – eller ska söka upp personer eller platser i staden.
Scenariomiljöerna, slutligen, är varierande men består i stort sett av havsmiljö eller landmiljö. Många landuppdrag är av typen ”gå igenom banan och slå folk som anfaller samt hitta den bra saken som du letade efter”, men det finns även eskortuppdrag, och längre uppdrag där många olika uppgifter måste utföras successivt. De renodlade havsuppdragen är också varierande, men kretsar ofta kring olika sorters strider till sjöss, även om det finns sådana där du enbart ska hämta ett meddelande eller tända en fyr innan fienden kommer fram.
Tillverkning och handel i spelet är intressant. Varje spelare kontrollerar sitt eget lilla imperium och kan där välja olika inriktningar för sin tillverkning. För att tillverka något krävs råmaterial, kunskap, pengar och arbetskraft. Råmaterialet kan köpas eller i sin tur tillverkas, kunskapen får du genom instruktioner som finns i böcker. Arbetskraften mäts i timmar, som även går att spara i tre dygn, så något som tar en timme att tillverka tar också en timme riktig tid innan det är färdigt. Men om det finns en timme sparad arbetskraft är det tillverkat omedelbart. Detta ger lite balans mellan spelare som alltid är inloggade, och de som bara spelar någon gång varannan dag.
Att tillverka ett skepp är till exempel en omständig process. Du behöver virke som måste huggas i en stad där det finns tillgång till skogar. Du behöver förfina detta på olika sätt, genom att tillverka plankor eller master. Du behöver också järnprodukter för att sätta ihop skrovet, du behöver djurhudar och tyg till segel. Allt måste tillverkas från det mest naturliga grundmaterial (jägare) och förfinas (garveri) tills det till slut kan bli en slutprodukt (snabblagning av skrov). För att komma någonstans behövs således en aktiv handel mellan spelare, och att tillverka riktigt tunga produkter så som 104-kanoners linjeskepp blir i princip en angelägenhet för hela nationen. Det säger sig självt att det här är fartyg som man sedan inte gärna riskerar i jakt på en smugglare, utan enbart sänder ut när det rör sig om riktigt viktiga stridigheter som att försvara en större stad.
Gränssnittet till spelet är ordentligt genomarbetat, och det är aldrig oklart vad som behöver göras. NPC:er som du kan interagera med märks tydligt upp med en symbol över huvudet, och har du ett uppdrag i en viss stad kan du redan på världskartan snabbt och tydligt hitta var du behöver göra något.
Såväl grafik som musik är riktigt stämningsfull och väl genomförd. Känslan är att man är där, hela tiden. Det förstärks sedan av stämningsfulla texter, och för den delen av ett ordentligt community på Internet kring spelet. Det mesta finns det gott om information om både i och utanför spelet, och i Pirates of the Burning Sea finns det riktigt snygga böcker som i historisk korrekt detalj beskriver skepp och miljöer.
För övrigt går det också att göra egna flaggor och symboler till seglen att ha i spelet (och egna skepp, även om det inte är implementerat fullt ut ännu). Givetvis seglar min grupp, Hans Majestäts Kaparflotta, under svensk flagg om än i fransk tjänst. Besök oss gärna på servern Roberts.

Text: Wille Raab

Sätt ditt eget betyg på Pirates of the Burning Sea!

Intryck 9,5