Secrets of Los Angeles
Chaosium
Call of Cthulhu
184
220:-

Intryck: 4     Innehåll: 7   11

Secrets of Los Angeles är en kampanjbok om 1920-talets Los Angeles till Call of Cthulhu. Boken är uppdelad i sju kapitel som tar upp historia och vardagsliv, centrum (Downtown), förorter (t ex Beverly Hills), kustområdet (t ex Santa Monica), intilliggande områden (t ex San Gabriel Valley), filmindustrin och ockulta traditioner. Två korta scenarion (med sedvanliga handouts) ingår även. I The Shadow over Hollywood har en kameraman hamnat i knipa sedan han filmat mystiska saker i Malibu och The Blackness Beneath handlar om sökandet efter den försvunna Charity Thompson.
Secrets of Los Angeles är en gedigen bakgrundsbok om staden Los Angeles. Totalt beskrivs över 300 byggnader och platser och över 30 kartor är inkluderade. Därtill finns ett antal personporträtt (t ex Charlie Chaplin). Bokens fem första kapitel (eller 145 sidor) är en rejäl faktagenomgång och även om mythosen ofta är närvarande så känns det här mer som en bok om Los Angeles än som en bok om Cthulhu. Därför kan Secrets of Los Angeles säkert vara användbar för rollspel i noirgenren. Jag tycker att det är trevligt att olika myter och traditioner tas upp och att det inte enbart är den vanliga mythosen som dominerar. Här får vi även ta del av mexikansk häxkonst och kinesisk magi. Fast jag som uppskattar de svulstiga kampanjerna känner mig ändå lite blåst.
Kartorna är antingen autentiska (ofta kladdiga och svårtydda) eller mycket enkla (ser ut som rollspelskartor från tidigt 1980-tal). Chaosium har gjort det enkelt för sig vilket resulterat i riktiga skräckexempel till kartor. Det finns försvinnande få illustrationer och istället har fotografier använts. Fördelen är att man ser exakt hur byggnader såg ut men det bidrar till den ganska tråkiga historiebokskänslan.
Secrets of Los Angeles är perfekt om du planerar en längre kampanj i regionen – här finns allt en keeper behöver veta. Men trots det så är det inte en bok som bjuder på någon större läsupplevelse.

Text: Peter Lexelius

Sätt ditt eget betyg på Secrets of Los Angeles!