Fiend Folio
Dungeons & Dragons
224
268:-

Intryck: 8     Innehåll: 7   15

FIEND FOLIO (Wizards of the Coast) är ytterligare en 224 sidor lång monsterbok till Dungeons & Dragons. Boken innehåller runt 150 monster i svårighetsgrader från 1/8 till 25, tre prestige classes och sex templates, som appliceras på befintliga varelser för att skapa nya kombinationer, och såkallade grafts, som är levande delar av monster som en PC eller NPC fäster på sig själv för att få nya egenskaper. Fiend Folio innehåller ingen Open Gaming Content.

FF har samma grafiska upplägg som tidigare böcker till D&D. Alla monster är illustrerade, och favoriter som Todd Lockwood, Wayne Reynolds, Dennis Cramer, Jeff Easley, Arnie Swekel och Sam Wood finns representerad tillsammans med en mängd andra duktiga tecknare. Bilderna är genomgående av hög kvalitet även om det smugit sig in ett fåtal svartvita monster i en bok som annars är helt i färg.

FF fokuserar på att presentera utomplanetära varelser, eller monster från andra världar. Det betyder att det finns monster från till exempel Hades, Limbo, Carceri eller Pandemonium för att bara nämna några plan. Givet monstrens ursprung finns det gott om varelser med oformliga kroppar och namn som knappt går att uttala, djävlar, demoner och självklart nya golems. Men FF innehåller även humanioder och odöda.

Regelmässigt verkar monstren vara balanserade. Det finns ett brett och spännande urval och det finns mängder av uppslag till äventyr i varelsernas beskrivningar. Dock ska man komma ihåg att det är väldigt speciella monster som presenteras och att de inte passar alla spelledares kampanjer.

Fiend Folio är en snygg och välskriven bok med 150 nya monster till D&D, med fokus på utomplanetära monster och varelser från andra världar. Toppen för den som vill ha ännu fler skräckinspirerade monster i sin kampanj.

Text: Magnus Seter

Sätt ditt eget betyg på Fiend Folio!

Totalt har 13 personer röstat.