Night’s Dark Masters
Black Industries
WFRP
144
300:-

Intryck: 6     Innehåll: 5   11

Med Night’s Dark Masters tar sig WFRP nu an en ny sorts faktabok. Tidigare har vi sett kampanjböcker, världsböcker och breda faktaböcker i stil med Tome of Corruption; nu kommer, för första och sista gången, en bok som hänger sig åt en specifik varelse. I 144 fyrfärgssidor får vi lära känna Old World’s vampyrer, och efter en genomläsning blir det uppenbart varför just vampyrerna förtjänar ett så unikt supplement. För vampyrerna är, som författarna påpekar, allt som människorna i den gamla världen strävar efter att bli: rika, mäktiga, odödliga och helt opåverkade av kaos förvanskande kraft.

Night’s Dark Masters ägnar mycket tid åt att gå igenom de fem blodslinjer som vampyrerna i Old World delas in i. Vi får känna deras historia, deras särart och deras speciella krafter. Innehållsmässigt kan man inte låta bli att se parallellerna till White Wolf’s vampyrproduktion. Vidare får man en kort översikt över Sylvanien, vampyrernas starkaste fäste, samt den sedvanliga samlingen nya karriärer, monster och besvärjelser.

Jag måste erkänna att jag under ganska lång tid var lite besviken på Night’s Dark Masters. Pliktskyldiga, men inte inspirerande, flavourstycken blandas med långa beskrivningar som inte skiljer sig nämnvärt från allt annat i vampyrväg och som dessutom känns vagt bekant. För den som läst arméboken Vampire Counts till Warhammer Fantasy Battle blir det också uppenbart att det mesta är återanvänt och bitvis uppfräschat material. Både kartor och illustrationer känns igen från tidigare. Detta intryck ändras dock i bokens senare, mer regeltyngda hälft. Här konkretiserar författarna föredömligt enkelt och överskådligt alla regler spelledaren behöver för att fylla sina kampanjer med blodsugare, utöver att ge konkreta tips på hur vampyrer kan användas som både protagonister och antagonister.

Halva boken till halva priset hade varit ett riktigt bra köp. Som det är nu är det nog helt enkelt en fråga om hur kåt du är på vampyrer.

Text: Christoffer Krämer

Sätt ditt eget betyg på Night’s Dark Masters!