Star Wars Galaxy Tiles

Star ´Wars Saga Edition

110:-

Intryck: 5     Innehåll: 6   11

Star Wars Galaxy Tiles är ett set med lösa golvplaner att använda som spelhjälpmedel till Star Wars Saga Edition. Där finns rum och korridorer i olika storlekar som enkelt kan kombineras till de miljöer i äventyret som måste visualiseras, t ex vid strid eller som orientering. Alla golvplaner är indelade i rutor vilket gör det enkelt att flytta figurer (förflyttning och räckvidd anges i rutor i Star Wars Saga Edition). Totalt ingår 38 dubbelsidiga golvplaner (2 mm tjocka) och trots namnet så har detta set inget med rymden eller galaxer att göra – det innehåller enbart golvplaner för inomhusmiljöer (t ex Death Star eller valfri bunker).

Kan då golvplanerna användas till Star Wars Miniatures? Jodå. Skalan är den samma och golvplanerna är perfekta att använda i egna scenarion (varför inte spela med en spelledare som bygger upp spelplanen medan man spelar?). Tyvärr saknas de för Star Wars Miniatures obligatoriska färgmarkeringarna för väggar, skydd och annat vilket försvårar användandet något. WotC tycks ha resonerat som så att även om produkten är ämnad för rollspelare så kommer figurspelarna att använda den ändå.

Kan golvplanerna användas till andra rollspel? Trots att många av golvplanerna i princip är klippta ur en Star Wars Miniatures-karta så innehåller de få Star Wars-inslag. Detta gör att golvplanerna borde fungera lika bra till spel som Neotech, Mutant, Skymningshem eller Coriolis. Rutorna är 25x25 mm, dvs de passar till GW-figurer.

En prisvärd produkt för alla som spelar rollspel med figurer och som inte nöjer sig med rutat papper.

Text: Peter Lexelius

Sätt ditt eget betyg på Star Wars Galaxy Tiles!