Neuroshima Hex!
Portal
2-4
320:-
  Intryck: 8     Innehåll: 10   18

Neuroshima Hex! är baserat på ett rollspel som heter Neuroshima och utspelar sig i en efter katastrofen-värld där människa och maskin kämpar mot varandra och med varandra också för den delen. Det finns fyra olika faktioner; Moloch – en mekanisk/elektronisk varelse som är ansvarig för mänsklighetens undergång, Borgo – genmanipulerade mutanter skapare av Moloch, The Outpost – de sista kvarvarande människorna, och The Hegemony – gäng som drar runt i vildmarken och slåss.

Varje grupp har sin speciella taktik och det gäller att välja rätt utifrån vilken spelstil man tycker om. Spelpjäserna består av ett litet spelbräde och 36 hexagonala plattor per lag, varav ett av dem är ett högkvarter (HQ). HQ är den centrala pjäsen i spelet eftersom det är utifrån den man beräknar segern. Varje högkvarter har 20 “kroppspoäng” och målet med spelet är att vara den med mest poäng kvar när det avslutas. Utöver HQ finns det även Instant Action Tiles som kan spelas under spelarens runda och Board Tiles som spelas ut på brädet.

Instant Action Tiles kan man inte spela ut på brädet, men de har en effekt på hur brädet ser ut. Det finns sex olika typer av Instant Action Tiles som antingen tillåter dig att gå in i ett slag, flytta dina eller din fiendes pjäser och åsamka din fiende skada. Alla faktioner har inte tillgång till alla typer av Instant Actions, vilket känns bra – det blir en skillnad i speltaktiken utifrån det.

Board tiles är de enheter du strider med. Brädbrickorna kan ha närstrids-, avstånds- och nätattacker. Närstridsattacker sker från en hex till en närliggande, medan ranged sker i hexens riktning och nätattacker sätter motståndaren du riktar den emot ur spel. Brickorna kan också ha rörelseförmåga, vara extra tåliga mot skada och ha bepansring. Det finns också modulbrickor som påverkar de ovanstående värdena på olika sätt.

Spelet går till så att man under sina omgångar placerar ut brädbrickorna på brädet i turordning med ungefär två brickor att spela ut per tur. Jag säger ungefär för att man drar upp till tre brickor per tur och slänger en av de dragna brickorna. Instant actions kan spelas ut direkt och får effekt med en gång på brädet, medan board tiles får effekt först när ett slag har inletts vilket resulterar i att man måste fundera både en och två gånger när man placerar ut sina brickor. Battles, slagen, inleds när ingen av spelarna har några brickor kvar, när brädet är fullt eller när en av spelarna lägger en instant action som inleder ett slag. Under slaget reder man ut alla skador och hur enheterna på brädet påverkas av varandra efter vilket initiativ de har. Sedan börjar man om från början, med den skillnaden att det förmodligen ligger en hel del brädbrickor kvar ute i spel och att man därmed får mycket större användning för sina Instant Actions.

Reglerna är välskrivna och stämningsfulla. Även om det inte är mycket fluff i texterna så får man en känsla av post-apokalyps när man läser. Det är även lätt att lära sig spelet, eftersom det finns ett spelexempel som är helt suveränt i slutet på reglerna samt en bra beskrivning av de brickor som kan orsaka problem under ett slag. Det enda jag kan anmärka på är att reglerna inte är i färg. Jag tror att det hade varit lättare att utläsa vilken typ av tiles som är vad om tillverkarna hade tillåtit sig den lyxen.

En nackdel med reglerna är att det inte nämns att man inte skall använda samtliga hexagoner på brädet när man spelar med de ingående fyra faktionerna förrän i slutet på regelhäftet. Det förvirrar en del, och fick oss att spela fel den första omgången. Men det är en mindre poäng i sammanhanget.

Kort sagt är det här ett ruskigt snabbt (inte första omgången, det tar ett tag att hitta alla brickor, men samtliga finns beskrivna och tydligt dessutom) och roligt spel. Det är annorlunda eftersom man först placerar ut brickorna och sedan väntar till ett slag med att få fram vilken effekt det har på striden och det leder till att man som spelare måste vara alert och tänka taktiskt när man spelar. Nyskapande och mycket, mycket bra!

Sätt ditt eget betyg på Neuroshima Hex!!

Totalt har 5 personer röstat.
Intryck 7,6