World of Warcraft – Burning Crusade
2-6
120-180 minuter
450:-

Om FantasyFlight har en nackdel utöver att de regelböcker som produceras för det mesta kräver en universitetsutbildning i slutledningsförmåga, så är det att deras spel ofta tar plats. Mycket plats.

Burning Crusade är en expansion till ett redan expansivt brädspel, som kommer att fresta på att spela på ett normalt bordsutrymme. Inte nog med att man har WoW-brädet att tänka på – med Burning Crusade kommer också dungeons och ytterligare bräde. Kort sagt; golvet verkar vara det enda alternativet i mitt hem. Ett pingisbord hade nog funkat. Trots dessa nackdelar måste jag erkänna att jag är barnsligt förtjust i plastfigurerna, alla pluppar och alla tärningar.

Förutom brädtillskottet Outland finns en Draenei Shaman och en Blood Elf Paladin i lådan, och mängder med nya fiender. Det har tillkommit en färg, lila, som representerar ytterligare en questvarelsetyp samt nio fiendemodeller för de redan existerande blå, röda och gröna fienderna. I och med detta har monsterreferensen uppdaterats och ersätter den gamla referenstabellen i grundlådan. Bra med tanke på att det är en hel del kort, formulär och tokens att hålla reda på.

Eftersom spelet i och med Burning Crusade går upp till level 6 finns det även små remsor med uppgraderingar till de gamla spelarpersonkorten, och med de nya varelserna som tillkommit har det också tillkommit en ny token – poison. Den läggs på spelarpersonen i början av en strid och drar sedemera hälsa från spelarpersonen tills dess att striden är över. Speldesignern har även valt att höja tärningsgränsen från sju tärningar till tio, så dessa ligger också med i lådan.

Expansionen innehåller även ytterligare fyra Overlords man kan råka ut för. En av dem, Ragnaros, använder samma regler som övriga Overlords från grundboxen, men Kael’Thas, Lady Vashj och Illidian Stormrage skiljer sig från mängden i och med att de inte kan nås från det vanliga brädet. Man måste istället ner i en dungeon för att bekämpa dem. Att besegra en Overlord som håller till i en dungeon leder till att man omedelbart vinner spelet för sin faktion.

Vilket leder mig till det största regelmekaniska tillägget; Dungeons. I och med Burning Crusade kan man gå ner i dessa underjordiska komplex och banka monster av hjärtans lust. Det finns sju olika Dungeons, Shadowfang Keep, The Scarlet Monastery, Stratholme, Scholomance, Tempest Keep, Coilfang Reservoir och The Black Temple. I de tre sista håller Outlands Overlords till. Varje dungeon har en hög kort per stage, antingen två eller tre beroende på hur farlig den är. Spelarpersonerna går genom varje steg för sig. Finns det redan en vänligt inställd spelarperson där så kan nytillkomna spelarpersoner som vill kliva ner hoppa direkt till det stage som den spelarpersonen befinner sig på. Jag tycker det fungerar väldigt bra och känns logiskt. När spelarpersonerna kämpat sig igenom samtliga stages så avslutas det hela med en bossfight. Och som sig bör får man ymniga belöningar från att köra en dungeon, så det är definitivt värt att knata ner med jämna mellanrum.

Det har tillkommit en level i spelet som gör din spelarperson ännu mäktigare, och som ger dig tillgång till ett flying mount, något som behövs för att nå vissa områden på Outlandsbrädet. Den sjätte leveln gör det också möjligt att få ytterligare ett Power och ett Talent kort, vilket behövs med tanke på fienderna man kan springa in i.

Att avsluta spelet skiljer sig från grundutförandet, där man avslutar spelet med PvP-strid om Overlorden inte besegrats. I Burning Crusade måste man besegra Overlorden för att kunna avsluta spelet. Det kan dra ut på tiden rejält om man har otur, men samtidigt slipper man tärningsslåendet i PvP.

Burning Crusade har mycket nyheter och är definitivt värt priset om man tycker om brädspelet i sitt grundutförande. Expansionen är välbalanserad och mekaniken är motiverad. Man kan bortse från Overlords-brädet och bara köra på Lordaeron om man känner att det tar lite för mycket plats.

Sätt ditt eget betyg på World of Warcraft – Burning Crusade!

Intryck 3
Innehåll 2