Through the Ages
Czech Board Games
2-4
3-8 timmar
700:-
  Intryck: 7     Innehåll: 9   16

Jag letar efter legendaren Sid Meiers stämpel på boxen – mer Civilizization än så här kan ett brädspel knappast bli. Men storslagna Through the Ages nöjer sig med att låna några av datorspelens centrala koncept.
Med början i antiken styr man sin civilisation genom medeltiden och vidare in i modern tid. Målet är att stå som världens mest inflytelserika nation när spelet är slut, och det är precis lika trollbindande och uppslukande som datorspelen någonsin varit. Från en blygsam start bygger man sakta upp sin civilisation i valfri riktning, för att förhoppningsvis sluta som en stormakt. Den stora prestationen i Through the Ages är att man lyckats simulera ett intrikat system med befolkningsmängd, råvaruproduktion, matåtgång, korruption och koloniseringar enbart med hjälp av kort. Faktiskt är det snarare ett kortspel än ett brädspel, då det inte finns någon egentlig spelplan där man manövrerar sina trupper. Allt sker genom omfördelningen av olikfärgade träkuber (som representerar mat, råvaror och befolkning) på sina utlagda kort. Bristen på spelplan har gjort att spelet av somliga har dubbats Civ Lite. Lyssna inte på dem. Through the Ages är ett organiskt, komplext och mångsidigt strategispel där alla beslut får avgörande och långtverkande konsekvenser.

Kravlöst teknologiträd
Grunden i Through the Ages är kortraden. Där läggs 13 kort upp, redo att köpas av spelarna. Det är främst dessa som hjälper ens civilisation att utvecklas. Det kan vara en historisk ledare som ger olika bonusar, en engångsproduktion av de så viktiga råvarorna, en helt ny teknologi eller nya militära enheter. Vid spelets början har varje spelare fyra aktioner att utföra, där köpet av nya civilisationskort är en av många valfria handlingar. Har man tillräckligt med mat kan man ordna en befolkningsökning istället, och har man tillräckligt med råvaror kan man bygga en ny åker, gruva eller annan stadsbyggnad. När det blir ens tur flyttas de tillgängliga korten en bit åt vänster och nya läggs upp. De som ligger längst till höger i raden är dyrare. Ska man plocka upp kanonen nu för tre poäng eller hoppas att den finns kvar nästa tur för bara en poäng?
Kortraden känns lite som att stå i godisbutiken med påse och sked i högsta hugg – helst skulle man vilja stoppa ned lite av allt. Men det är här man måste visa vilken skicklig strateg man är. Rätt framsteg vid rätt tidpunkt är livsviktigt för att riket ska utvecklas på bästa vis. Ibland är det militär kapprustning som gäller. Andra gånger måste det uppretade folket lugnas med uppförandet av en ny amfiteater.
Befriande nog finns det inte något teknologiträd att följa. Det är fritt fram att uppfinna vad som helst när som helst – så länge man har samlat tillräckligt med teknologipoäng från sina laboratorier. Det är ett bejakande system som uppmuntrar till snabba omprioriteringar. Ena omgången kan röda laget vara hopplöst efter på forskningssidan, för att i nästa bygga ett universitet och spela ledaren Isaac Newton (som ger bonus på teknologipoäng) och plötsligt gå om som världens mest idésprutande nation.

En episk resa
Visst finns det problem med Through the Ages. Ett normallångt spel på två personer tar närmare fyra timmar – och tidsåtgången ökar i proportion med antalet spelare. Det blir ibland lång väntan när velande spelare väljer mellan alla möjliga beslut. Komponenterna övertygar knappast heller. Sladdriga småkort med glatta ytor gör att allt har en tendens att glida omkring. Trist, särskilt med tanke på att priset är 700 kronor.
Men inga småproblem kan förta den episka känslan av att guida sin civilisation från dess vagga och in i framtiden. Varje val på vägen räknas, och varje val kunde ha spelats på tusen andra sätt. Det är just den känslan av frihet, valmöjlighet och ansvar som gör att man ständigt återkommer till Through the Ages. Vilket råkar vara precis samma känsla som gör att datorspelet Civilization är så svårt att stänga av. Finare vitsord än så kan ett strategispel inte få i min bok.

Text: Tommy Rydling

Sätt ditt eget betyg på Through the Ages!

Intryck 10