Carcassonne - Abbey & Mayor
Rio Grande Games
2-6
125:-

Intryck: 6     Innehåll: 5   11

Den nya expansionen till Carcassonne, Abbey & Mayor, saknar tydligt tema. I stället samsas tre sorters nya träpluppar med tolv nya brickor samt en specialbricka. Först har vi borgmästaren, som i en stad räknas som en plupp för varje sköld i staden. Den är intressant främst för att stjäla städer. Sedan har vi vagnen, en plupp som man får flytta till ett anknytande och ledigt område när man avslutar det som vagnen står på. Vagnen är intressant eftersom den förändrar sättet att tänka när man lägger ut brickorna (städer med vagnen i vill man avsluta med brickor som har en anknytande väg, t ex) men i praktiken får den ett litet inflytande på spelet. Ladan, slutligen, får man endast placera ut då man lägger en bricka så att fyra brickor möts med enbart fält i hörnet. Då räknar man omedelbart poäng för fältet varpå spelarna tar tillbaka sina bönder, och i slutet av spelet ger ladan fyra poäng per stad på fältet. Ladan känns obalanserad; väldigt mycket avgörs om en spelare får in en välplacerad lada. Att leta ställen där ladan passar är dock klurigt. I allmänhet är det också ett problem med hela tre nya pluppar eftersom risken att de tar slut blir alldeles för liten.

Det sämsta är den nya jokerbiten, klosterkyrkan. Alla spelare har en sådan bricka som de kan spela ut i stället för att dra en bricka. Den kan placeras där den är omgiven av en bit på varje icke-diagonal sida. Den avslutar alla intilliggande klara strukturer och räknas också som ett kloster. Det här gör att det blir i stort sett omöjligt att se till att städer inte kan byggas klart, vilket brukar vara en viktig del av spelet. Därmed förstör brickan i min mening betydligt mer än den tillför.

Den stora behållningen med expansionen är de nya brickorna, vilka visar upp stor variation. Det är bl a en T-korsning som inte avslutar vägarna, en stad med en väg som går i en tunnel under, och diverse olika sätt att stänga av städer och fält. De kan tillföra mycket, speciellt om man bara är van vid grundspelets sansade brickor.

Text: Svante Landgraf

Sätt ditt eget betyg på Carcassonne - Abbey & Mayor!

Totalt har 3 personer röstat.