Confrontation: The Age of the Rag´narok
Rackham
2+
30-60 minuter

700:-

Intryck: 8     Innehåll: 5   13

För ett år sedan introducerade Rackham det första traditionella figurspelet med fabriksmålade figurer, science fictionspelet AT-43. Spelet har ännu inte slagit igenom här i Sverige, men det har varit en stor framgång i andra delar av världen. Nu kommer den fjärde utgåvan av deras fantasyspel Confrontation, och det är på gott och ont en produkt starkt inspirerad av AT-43.

Komplett regelbok
Den stora boxen känns ganska tom, men det är ändå en hel del i den. Regelboken är bra och har en komplett uppsättning av reglerna. Den är kortare än den version som kommer att sälja separat, men det som skiljer är att den innehåller mindre bakgrundsmaterial och hur reglerna är organiserade. Den separata boken kommer vara mer av uppslagstyp, medan introduktionsboken presenterar reglerna i den ordning de är enklast at lära sig.
Man får med 14 figurer, nio till de nobla Griffin och fem stora, varulvslika, Wolfen. De är enkelt men prydligt målade och jag tycker de duger bra att spela med. Den som vill kan lägga till extra skuggning eller till och med måla om dem helt. Det ingår bara ett terrängelement, en ganska stor tempelkulle, men det följer också med en tvåsidig plansch att spela på. Tärningar, kort och måttband avrundar paketet så allt som behövs för att spela finns med.

Stora förändringar
Jag har inte spelat någon av de tidigare versionerna av Confrontation men jag känner till en hel del om dem och har gjort efterforskningar för att komplettera mina kunskaper. Förutom bakgrunden är det inte mycket som är bevarat. Nya Confrontation är nämligen inte något skirmishspel utan fokuserar helt på strider mellan enheter. Ett ”normalt” slag kommer att innehålla mångdubbelt fler figurer än tidigare. Man har även gått över till runda baser vilket ger vissa problem att blanda nya och gamla figurer.
Reglerna är baserade på AT-43 men är något mer avancerade. En spelare får aktivera en av sina enheter innan han lämnar över till motståndaren. Det är inte ett fritt val utan aktiveringsordningen bestäms i förväg med hjälp av placeringen av enhetens kort i en aktiveringssekvens. De flesta konfliktsituationer avgörs genom att anfallarens värde jämförs med försvararens i en enkel och universell tabell. Den ger vilket resultat som krävs på tärningen för att lyckas. Det fungerar bra i AT-43 och jag tror att det kommer att vara ett bra system för större slag i Confrontation med.
En del av de mer avancerade reglerna känns lite onödiga, som om de bara tillför detaljer utan att det ger fler strategiska möjligheter, men det är svårt att avgöra från startsetet.

Mer krävs för spel
Det största problemet med den här startboxen är att den inte ger en speciellt meningsfull spelupplevelse utan extra figurer. Det finns många scenarion i boken som använder dem, men de är mer exempel för att underlätta inlärningen. Det här är ett vanligt problem för tabletopspel men man lyckades mycket bättre med grundboxen till AT-43 som hade ett liknande innehåll men ändå gick hyfsat att använda som ett fristående spel. Det är för lite variation i de figurer som ingår och jag tror att man hade vunnit på att lägga med fler i boxen. Om man räknar värdet av dem köpta separat så innehåller startsetet till AT-43 minst femtio procent mer. Med ett liknande innehåll och intressantare terräng och spelplansch hade även Confrontation gått att spela direkt ur boxen.
Jag tror att Confrontation: The Age of the Rag´narok kommer att kunna bli ett riktigt bra regelsystem i längden. Så länge man är inställd på att köpa fler figurer är också startboxen en bra början för nya spelare. Däremot kommer många gamla fans att bli besvikna, för även om man accepterar att det numera är fabriksmålat som gäller så är det inte mycket kvar av gamla Confrontation. De som trots det är beredda att gå över till den nya versionen kommer troligen få ut mer av den separata regelboken.

Sätt ditt eget betyg på Confrontation: The Age of the Rag´narok!