Draim Arena – Starter set
Draim
2-6
150:-

Intryck: 8     Innehåll: 7   15

”Portarna öppnas till publikens stigande mummel. Bauladonstadion böljar av tusentals förväntansfulla åskådare. Från alla Disias regioner har de tävlande samlats. De som är där för att slåss för rikedom, ära, makt… och de som har andra motiv. Hjärtat bultar tungt i bröstkorgen – det är nu det gäller... Just som du kliver ut på arenan bryter solen igenom molntäcket. Publikens röster stiger till ett dånande jubel. Kampen kan börja
– Draim Arena.”

Som stämningstexten från den välfyllda boxen beskrivit tar du med en här av tappra kämpar plats på arenan i detta samlarkortspel på svenska. Startpaketet, som finns i flera varianter, innehåller en komplett 40-kortslek, 27 extrakort, ett 9-korts boosterpaket, regler, bakgrundsinformation och två för spelet specialtillverkade tärningar.

Om korten kan sägas att de, för övrigt med en för samlarkortspel något udda rundad form, är tydliga, välskrivna och finns i fyra olika rariteter. Personligen upplever jag inte illustrationerna som ojämna, vilket tidigare framförts som kritik. Jag tycker snarare att de håller en helt okej klass, även om motiven har en tendens att låsa sig vid ganska statiska porträtt. Det är långt kvar till genrens gigant Magic the Gathering vad gäller livfulla bilder, men där pratar vi förmodligen om helt andra ekonomiska resurser.

Spelmotorn är enkel och underhållande (för mer detaljer se Fenix 2/2007), men reglerna kunde ha presenterats på ett betydligt mer lättförståeligt sätt. Som tidigare nämnts ingår t ex en ”färdigbyggd 40-kortslek”, medan regelhäftet handfast beskriver att de trettio korten som behövs ska fördelas på ett visst sätt, och att du inte får ha fler än två kort av varje sort – båda regler som inte följs av startleken. Uppdateringen av reglerna finns på baksidan av den lösa lapp som är inplastad som omslag på boxen, vilket inte känns som ett helt självklart ställe att leta på. Reglerna behandlar inte heller hur man vinner spelet. Visserligen går det att dra egna slutsatser om det, men reglerna tar mycket för givet som man hade tjänat på att nämna.

Text: Conny Andersson

Sätt ditt eget betyg på Draim Arena – Starter set!

Totalt har 4 personer röstat.