Capcom
Panvision
Action
530:-
  Intryck: 8     Innehåll: 9   17

Coolt, frånsett polygon pinupporna
Final Fantasy-skaparen Hironobu Sakaguchi mål med sitt senaste spel Lost Odyssey var att få ”vuxna män att gråta”. Att speltillverkare strävar efter att väcka känslor hos sin publik är en hyfsat ny företeelse och på det hela en mycket positiv trend. Risken är dock, vilket är fallet med just Lost Odyssey, att spelen blir plågsamt pretentiösa i sina försök att vara något mer än vad de är. Kanske är det just därför Devil May Cry 4 känns fräscht. För visst vill Capcom beröra, men inte till tårar, nej Capcom vill att jag ska känna mig cool. Capcom vill ge oss alla en chans att vara actionhjältar. Efter bara någon timme i sällskapet av Devil May Crys nya huvudrollsinnehavren Nero känner jag mig som Charles Bronson.

Vad det innebär att vara cool och vilka som är det är både luddigt och subjektivt. För Capcom stavas överdrift. Det finns inget som är lagom i Devil May Cry. Neros svärd är dubbla hans längd, pistolerna laddas bara om för att det är häftigt och bossarna är av storleken långtradare. Nero och den gamle protagonisten Dante konverserar med oneliners och river hela städer med ett enda svärdshugg. Det är tung och brutal action som andas amerikansk actionfilm post the Matrix. Tempot kan endast likna en Ferrari på speed-crack och intensiviteten i striderna kan bara eskalera. I stormens öga finns du och det är endast du som kan rensa upp i den onda borgen och rädda både världen och flickan. Devil May Cry är initialt ett vansinnigt klyschigt spel, men snart har det absorberat dig och med det försvinner alla tvivel, om inte det här är coolt så vet jag inte vad coolt är.

Devil May Cry har alltid doftat actionrökare och utstrålat kaxighet, men del fyra spelar i en klass för sig. Capcom har på flera plan förändrat och förbättrat spelserien inför dess premiär på PS3 och Xbox 360. Dess grundstomme; linjära banor, gigantiska bossar och glorifierat övervåld finns kvar men annars ser det annorlunda ut. Devil May Cry 4 låter spelaren ta kontroll över både Dante och Nero, vilka må se ut som karbonkopior av varandra men de är varandras motpoler både när det gäller person och stridsstil. Devil May Cry 4 blir tackvare de dubbla huvudrollsinnehavarna ett mer mångsidigt spel med högre omspelningsvärde än de tidigare delarna. Spelet är grafiskt imponerande med fantastiska ljuseffekter och en hög detaljrikedom. Utöver detta har kontroll och kamera förbättras avsevärt. Förändringarna revolutionerar varken genren eller serien men är tillräckligt stora för att Devil May Cry 4 ska överraska och imponera. Capcom har även valt att erbjuda spelaren en snällare svårighetsgrad än i de tidigare Devil May Cry spelen, man behöver alltså inte längre vara en ”hardcore-spelare” för att få sig en redig dos cool.

Devil May Cry 4 är större, snyggare och coolare än sina föregångare, men faller pladask på en punkt, kvinnoporträtten. Att Devil May Cry 4 är utvecklat för män, av män blir aldrig så uppenbart som när den nya hjältinnan Gloria gör entré. Iförd något som bäst kan beskrivas som ett minimalt höftskynke, tillsynes utan trosor, sveper hon ned och gör processen kort med ett dussin demoner. Visst, hon är hård och lika bra på att slåss som de manliga hjältarna, men tillskillnad från dem är hennes funktion primärt att vara ögongodis. Gloria är dock inte ensam, alla kvinnor som figurerar i Devil May Cry 4 är polygon pinuppor vars kroppar Capcom i tid och otid väljer att dröja sig kvar lite extra länge vid. Med ens kryper den stadigt uppbyggda coolheten iväg och ersätts med avsmak. Är det tänkt att jag som man ska gå igång på det här? Att det ska förhöja min spelupplevelse och få mig att känna mig ännu coolare?

Förutom den tragiska kvinnosynen träffar Devil May Cry 4 bulls eye gång efter annan. Ett snyggare, hårdare och framförallt coolare spel får man leta länge efter. Capcoms fjärde Devil May Cry installation är ingen revolution men väl en renässans. Det är ett sällsynt genomarbetat spel som troligen kommer att regera ensam på actiontronen till dess att Gears of War II kommer i höst. Och ärligt vem kan inte älska ett spel som vill att du ska känna dig som cool inkarnerad.

Text: Niklas Norén

Sätt ditt eget betyg på Devil May Cry 4!