Nobilis
Paradox
Rollspel
400:-

Intryck: 4     Innehåll: 4   8

Namnet bäst, kontrollen sämst, ok story
En titel kan betyda så mycket. Åtminstone för mig. Trots att titeln inte egentligen har någon betydelse för om det är ett bra spel är jag ändå torsk för ett riktigt bra namn – som Hard to be a God – då titeln i sig får mig att bli sugen på ett spel (eller en film, eller en bok...), att skaffa det och sedan att spela (eller se, eller läsa). På samma sätt kan en kass titel avskräcka mig från att komma igång, att få tummen ur... Den lockar ju inte. Och sedan upptäcker man att det faktiskt fanns en pärla bakom det trista och oinspirerande namnet. Här är det dock ingen pärla vi talar om. Hard to be a God är en fantastisk titel, men spelet levererar inte på långa vägar något ens hälften så inspirerande när man väl spelar...

I ärlighetens namn är inte titeln speltillverkarnas förtjänst heller. Den är hämtad från bröderna Strugatskijs roman med samma namn. Dessa båda ryska science fiction författare har ett oerhört inflytande på dagens datorspel, fler och fler av deras böcker används som bakgrund och setting till olika spel. Har svårt att komma på några andra författare som i samma utsträckning översätts till datorplattformen. Det gör mig nyfiken på deras böcker, för jag har inte läst någon ännu. Frågan om det finns någon kvar som inte redan blivit ett spel?

För de av er som är mer litterära än mig kan jag ju berätta att spelet Hard to be a God inte är en ren översättning av boken, utan istället lånar settingen för att handla om vad som händer sedan. Det är en rätt charmig blandning av science fiction och medeltid, med en story som utvecklas under spelets gång och faktiskt engagerar. Överlag är det ett rollspel där historieberättandet känns hyfsat gediget, och faktiskt nästan inspirerat emellanåt.

Men det är också ett spel med svagheter. Stora svagheter. Som att det trots en inte allt för övertygande grafik känns långsamt, med långa laddtider. Eller värre, att din kontroll som spelare suger och kameran är direkt tråkig. Det finns en belöning i form av ett hyfsat spel i slutänden, men vägen dit är minst sagt tålamodsprövande. Mer än en gång ville jag bara slänga spelet i väggen i ren frustration.

Grafiken känns åttiotal... Lågupplöst och något mindre lågupplöst. Inget nytt, inget spännande. Utomhusmiljöerna är betydligt bättre än grafiken vid inomhusscener – som känns direkt oinspirerande.

Stridssystemet är väl... Standard, men gammalt som bäst. Striderna till häst får ett svagt plus, men den dåliga kontrollen och dåliga kameran gör strid till något man helst vill undvika för att inte bara bli förbannad. Vilket är rätt trist, helst vill man ju att striderna skall bli spännande adrenalinpumpande upplevelser. Nu är det mest irritation och frustration. När du dör känns det som att det beror mer på den usla kontrollen än något annat.

Då är det tur att det finns flera möjligheter att lösa problemen på annat sätt än hack ’n slash. Du kan be allierade om hjälp, och sedan helt fräckt ta hand om det mesta av bytet själv när blodbadet är slut... Och att ta vara på byte är viktigt, då ett av de bästa sätten att ta sig fram är att helt enkelt förklä sig. Vilken utrustning du tar på dig påverkar hur – åtminstone de flesta – personer i spelet ser på dig. Soldater drar till sig bråk med banditer, medan samma banditer inte tittar två gånger på dig när du kommer vandrande som en tjuv.

Lika simpelt som stridssystemet är, är ljudet. Det är där. Det är fungerande. Men det är inte direkt inspirerande. Alls. Möjligen skall man vara glad att de röster man hör mest är de som är bäst, det tyder ju åtminstone på att allt inte är helt ogenomtänkt. Men nog kunde man gjort det bättre? Har hört andra som gillade musiken, men den föll inte mig i smaken.

Om jag skall våga mig på någon form av sammanfattande omdöme blir det nog så här. Om du gillar rollspel (och inte tycker att strider, kontroll eller erfarenhetssystem är det viktigaste) har det här en rätt mysig känsla och story bakom irriterande buggar, kass kontroll och usel kamera. Det finns flera quests som faktiskt tillför en hel del för känslan. Settingen är charmig och namnet bäst.

Text: Tomas Andersson

Sätt ditt eget betyg på Hard to be a God!