Midnight
d20
254

Intryck: 8     Innehåll: 9   17

MIDNIGHT (Fantasy Flight Games) är en 254 sidor tjock bok med en helt ny kampanjvärld som kan användas till d20-systemet. Grundidén är enkel; hur skulle en rollspelsvärld kunna se ut om ondskan vunnit? Boken svarar på den frågan genom att presentera Aryth, en värld där den fallna guden Izrador besegrat de fria folken och lagt nästan alla världens riken under sig.

Midnight har ett stämningsfullt omslag, och inleds med 16 färgsidor som sammanfattar bakgrunden och alla viktiga undantag som skiljer världen från mer konventionella konkurrenter. Resten av boken är svartvit och har en lättläst men tyvärr ganska fantasilös layout i två spalter och med ett sirligt rubriktypsnitt. Illustrationerna är bra och stämningsfulla, även om det är uppenbart att vissa målats i färg men tryckts i svartvitt, vilket tar ner intrycket något. Boken är välskriven och disponerad enligt klassiskt d20-manér (först folkslag, sedan klasser och så vidare).

Den största nackdelen med Midnight är att bokens limning är usel. Ark började lossna från bokryggen och ramla ur redan efter ett par genombläddringar. Detta är ett känt problem med boken, och om man kontaktar Fantasy Flight Games, sägs det att de ordnar en ersättningsbok. Jag är dock osäker på om detta gäller utanför USA.

Världen som presenteras känns bekant och i grund och botten innehåller den samma ingredienser som de mer konventiella spelvärldarna. Alla folkslag finns med, magin finns där, den onda härskaren och hans lika onda hejdukar, monster och beskrivningar över de olika länderna. Men eftersom ondskan har vunnit är känslan annorlunda. De onda härskar, och de vanliga folken är förtryckta och lidande. Hjältar jagas som djur över stock och sten, och det är ingen som hyllar rollpersonerna när de rider in i byn efter att ha räddat dem från de onda orcherna. Mer troligt är att de blir bortjagade från byn av rädsla för repressalier.

De stora skillnaderna när det gäller regler är klasser och magi. Det är bara tre klasser som fungerar som vanligt, och det är Barbarian, Fighter och Rogue. Alla andra klasser har utgått och ersatts av andra, ibland snarlika klasser. Magin är inte knuten till specifika klasser, utan vem som helst kan kasta besvärjelser. Vissa klasser specialiserar sig på detta och blir då bättre, men alla har potentialen, vilket är en stor skillnad jämfört med grundreglerna.

Ytterligare en ny aspekt av Midnight är att det använder FFG:s regler för såkallade Heroic Paths. Alla rollpersoner anses ha speciella öden och följer sin Heroic Path, vilket innebär att en spelare väljer en väg och sedan får speciella förmågor som passar den vägen varje gång han går upp en level. Varje rollperson föds med en Heroic Path, och spelaren väljer vilken när rollpersonen skapas. Detta kan aldrig ändras, och man kan aldrig har fler än en.

Midnight innehåller även tips och råd på hur du hanterar en kampanj, och ett introduktionsäventyr så att det är lätt att komma igång. Du behöver Player´s Handbook för att kunna använda Midnight fullt ut. Det är också bra om du har tillgång till Dungeon Master´s Guide och Monster Manual. Observera att Midnight skrevs då version 3.0 av D&D-reglerna gällde. Det bör dock inte vara några problem att använda boken även till version 3.5.

Det här är en av de bästa böckerna till d20-systemet, och inspirerande kampanjvärld som presenterar många nya idéer och ger spelare och spelledare chansen att prova något annorlunda. Perfekt för den som gillar världar där ondskans krafter är starka, och där spelarnas hjältar är de enda som kan stå emot mörkret! Men hantera boken varsamt, annars faller den isär.

Text: Magnus Seter

Sätt ditt eget betyg på Midnight!

Totalt har 20 personer röstat.