Kheops Studio
Paradox/ Elektrogames
Äventyrsspel
270:-

Intryck: 7     Innehåll: 6   13

Trevligt och underhållande för stunden
Byborna på den franska landbygden lever i skräck för pestens härjningar. Samtidigt hotar en förbannelse det franska kungahuset, det finns en text som talar om ett annalkande dödsfall i kungafamiljen som skall föregås av tolv mystiska dödsfall i kungafamiljens närhet. Där kommer du, detta äventyrsspels hjältinna in. Du är Madeleine de Nostre-Dame, dotter till den kände siaren Nostradamus. Kan du lösa gåtan i tid?

Spelet är ett klassiskt peka-och-klicka-äventyrsspel. Man står fixerad och kan med musen rikta sig i vilken riktning som helst. Håller man pekaren över något man kan göra något med så byter den skepnad till en logisk symbol. Man kan såklart även flytta sig till andra fixpunkter. I konversationer med andra kan man välja vad man kan säga, men det handlar oftast om att klicka på alla alternativ än att välja rätt. Sedan är det ganska många mer eller mindre enkla logiska problem.

Spelet utspelar sig i en liten by i Frankrike år 1566. Man spelar som Madeleine de Nostre-Dame, den kände siaren Nostradamus dotter. Eftersom kyrkan på den tiden inte var så förtjust i att kvinnor gjorde vad de tyckte var mäns uppgifter så måste man oftast låtsas vara sin egen bror. Första uppgiften i spelet är att lära sig att låtsas vara sin egen bror. Man har dock en större uppgift. Frankrikes drottning har en obskyr text som talar om ett dödsfall i den kungliga familjen. Den ska föregås av tolv mystiska dödsfall i kungafamiljens närhet. Man ska finna den mystiska förbannelsen eller mänskliga förövare och förhindra att fler dör.

Spelet håller en lagom svår nivå. Det är inte ett spel som kommer hålla en sysselsatt under en längre tid, men förhoppningsvis hålla dig road under den tiden du sitter och jobbar på det. Historien är tillräckligt intressant att motivera en att vilja utforska problemen. Många av problemen känns konstgjorda, speciellt de logiska gåtorna, men det är ett vanligt problem inom genren. Det är kanske till och med något man förväntar sig. Allt som sägs är talat och tillräckligt inlevelsefullt för att det ska kännas naturligt. Byborna lever dock i skräck för pesten som de tror har drabbat byn. Detta gör att byn är nästan helt övergiven, vilket sparar ned på rösterna de måste spela in.

Grafiken är fotorealistisk, många av gåtorna är realistiska, som att baka bröd för Nostradamus är hungrig, vilket känns lite absurt i en historia som är centrerat kring en man som sades kunna förutsäga framtiden och en förbannelse som dödar.

Jag gillar Nostradamus – the last prophecy. Spelet är inte ett mästerverk, men som ett tillfälligt tidsfördriv så är det trevligt och underhållande. Om man gillar äventyrsspel och finner bakgrunden intressant så tror jag man kommer gilla det här spelet.

Text: Lars Johansson

Sätt ditt eget betyg på Nostradamus – the last prophecy!