Burning Empires
Key 20 Publishing
Burning Empires
656
400:-
  Intryck: 6     Innehåll: 10   16

Burning Empires är ett svårt rollspel att recensera, dels för att det består till 90% av regeltext (det är förvisso en “normal” bokstorlek på det, men det ligger på 600 sidor) och dels för att det är ganska annorlunda mot gängse rollspel.

Rollspelets bakgrund bygger på serien Iron Empires av Christopher Moeller. Det handlar om mänsklighetens sista strid. Vårt imperie hotas av Vaylen, en främmande livsform vars högsta önskan är att bli som människor. I det syftet tar de över mänskliga kroppar i bästa Puppet Masters-anda, infiltrerar och invaderar våra världar, bara för att sprida sig vidare och ta över mer och mer av de sista mänskliga resterna.

Att Vaylen lyckats ta sig så långt som de har beror på att mänskligheten är, tja, mänsklig. Vi slåss och intrigerar och lämnar det öppet för Vaylen att invadera. Det är mot den här bakgrunden rollspelet utspelar sig. Spelarna representerar de sista mänskliga försvaren, medan spelledaren spelar Vaylen och Vaylensympatisörerna.

Det här fick mig till en början att haja till. Spelarna mot spelledaren? Är inte det lite väl retro? Men det visade sig ganska snart att det finns regler för allt, och då menar jag verkligen ALLT i det här rollspelet, även mot maktmissbruk.

Burning Empires bygger på samarbete. Att skapa en kampanj är ett samarbete mellan alla spelare, och det finns tydliga gränser för hur lång tid de olika stegen i processen tar. Det första steget kallas “world burning” och i det förhandlar spelare och spelledare om vilken typ av värld man vill bygga och slåss om. Japp, du läste rätt. Varje kampanj utspelar sig på en värld, och varje värld byggs från botten upp i början av kampanjen.

Efter att man tillsammans etablerat kampanjen bygger man in sina rollpersoner, “character burning”. Skapandet av rollpersonerna blir även det en förhandling, eftersom de är så tätt knutna både till varandra och till världen de befinner sig på. Spelaren får också ett stort ansvar i det att han eller hon måste hålla metainformationen åtskild från det rollpersonen faktiskt vet. Det är inte helt trivialt med andra ord.

Efter allt det här förarbetet tar spelandet vid. Det är indelat i tre faser och enligt regelboken skall det ta ca sex sessioner att klara av en fas. Faserna är: Infiltration, maktövertagande och invasion. Under infiltrationsfasen försöker Vaylen ta sig in och etablera en maktbas på världen man tillsammans byggt, under maktövertagandet handlar det om att vikta maktbalansen till Vaylens fördel och invasionsfasen innebär rent krig. Spelarna och spelledaren bestämmer tillsammans vilken fas de vill börja i. Det är ett förvånansvärt flexibelt system som tillåter både episka händelseförlopp och intima familjedramer. Det är bara att välja.

Vad skall man då säga om det här? Det är helt annorlunda, och helt nytt. Jag har aldrig sett eller läst något liknande (vad jag förstår är mekaniken baserad på Burning Wheel, ett rollspel jag tänker lägga vantarna på av ren nyfikenhet) och jag blev positivt överraskad av spelmekaniken. Varje mekaniks syfte blir också grundligt förklarat, något som är behövligt, eftersom spelet bygger i så hög grad på samarbete. För att spela Burning Empires bör hela spelargruppen köpa in sig på vad spelet går ut på – det gemensamma berättandet, inte den enskilda rollpersonen.

Jag kan inte påstå att det är ett lätt rollspel att lära sig. Det bryter mot så många konventioner och är såpass nyskapande att det är i det närmaste som att lära sig spela rollspel på nytt. Det är inte enbart positivt eftersom det – tillsammans med den knapphändiga världsbeskrivningen – gör att det blir svårt att få ett omedelbart grepp om spelet. Till skillnad från ett konventionellt rollspel är inte det här något jag kan sätta mig ner och spela på en gång. Det kräver genomläsning både en och två gånger.

På det stora hela måste jag ändå rekommendera det, särskilt för de som letar efter unik mekanik och är intresserade av gemensamt berättande och hur man kan skapa en kampanj tillsammans. Kort sagt: Wow.

Sätt ditt eget betyg på Burning Empires!

Totalt har 12 personer röstat.
Intryck 8,17