Sub Rosa
Riotminds
Götterdämmerung
88
250:-

Sub Rosa är den efterlängtade kampanjboken om hemliga ordnar och sällskap till Götterdämmerung. Tretton sällskap (allt från Illuminati till Rosenkorsordern) beskrivs och därtill finns korta beskrivningar av ytterligare ett par sällskap samt ett avslutande kapitel om koder och chiffer. Sällskapen beskrivs med en bakgrund, om initiering samt med exempel på platser, personer och skrifter.

Texterna är inspirerande och man behöver inte läsa länge för att fantasin ska skena iväg och äventyrsuppslagen hopas. Man inser snart att Sub Rosa innehåller mycket av det som man saknade i Lex Libris – här är den mystiska kampanjvärlden närvarande på ett helt annat sätt. Det är uppfriskande med mer mysterier och färre monster och det känns som om spelet mognat rejält över en natt. Ibland är svårt att avgöra vad som är historiska fakta och vad som är uppdiktat precis som det ska vara. Illustrationerna är bra och omslaget är enligt min mening det bästa någonsin till Götterdämmerung.

Samtidigt känns många av sällskapen ganska lika och man undrar hur många exempel som egentligen är nödvändiga. Hade det kanske räckt med beskrivningar av hälften så många sällskap? Sedan hade jag gärna sett ett längre kapitel av generell karaktär om sällskap och ordnar, dvs hur man konstruerar egna sekter. Ibland kan jag tycka att fokus hamnar lite fel i beskrivningarna av sällskapen – bakgrund är alltid nyttigt men hur sällskapet ska användas 1730 är ändå viktigast. En tydligare koppling till religion hade också varit intressant. Även om det var underhållande att läsa om chiffer så är jag tveksam till den typen av inslag som förväntas sätta reglerna ur spel till förmån för spelarnas egna kunskaper eller intressen.

Götterdämmerung rivstartade 2005 (röstades fram i Fenix som bästa rollspel 2005) för att sedan hamna i något sorts limbo. Förväntningarna var stora men det lyfte aldrig. Sub Rosa är ett stort steg i rätt riktning.

Text: Peter Lexelius

Sätt ditt eget betyg på Sub Rosa!

Totalt har 9 personer röstat.